Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom får Sköna hems utmärkelse Årets möbel 2017 för soffan Bleck. Inspirerad av tavelramens baksida, lyfter de med humor fram konstruktionen i en design med bästa komfort.

Det finns många aspekter på den formgivning som under årens lopp växt fram på Gabriella Gustafsons och Mattias Ståhlboms skrivbord. Här finns skulpturalt vackra möbler av högsta kvalitet och tillverkade i mycket små upplagor, här finns lampor i stark men enkel form för massproduktion och så finns här produkterna som får oss att le. Föremålen där tillsatsen av humor ger en helhet som andas värme och humanism.

Bilderna är fria att använda, uppge fotograf Kristian Pohl. För högupplösta bilder, kontakta Dan Gordan, 08-7365771, dan.gordan@skonahem.com.

Årets2017_1

I designduons arbetslokal, ett före detta bageri på Södermalm i Stockholm, frågar jag dem om humorns betydelse i deras arbeten.

– Jag tror det är aha-upplevelsen vi jobbar med, svarar Mattias.

Referenserna som vi ofta plockar in i våra föremål. Ett exempel är den lilla bordslampan för Muuto där ljusstyrkan regleras med en liten knapp som påminner om den gamla volymkontrollen på stereon. Betraktaren eller brukaren känner igen sig.

– Vi har en teori om att igenkänning är inkluderande, säger Gabriella. Så absolut, humor är viktigt i vårt arbete. Och faktiskt, bland det viktigaste i livet. Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom kan i dagarna fira 15 år som utbildade inredningsarkitekter och möbelformgivare från Konstfack. Direkt efter skolan startade de TAF arkitektkontor och lokalen är densamma sedan alla år.

Namnet TAF är för övrigt en grafisk zoomning på Gustafson. De är lågmälda i sin framtoning, eftertänksamma i svaren och har båda lätt till skratt och skämt.

Årets möbel 2017, soffan Bleck som också har ett syskon i en fåtölj med samma namn, är även den uppbyggd kring en idé, en  referens som vi kan reagera på med ett ”aha!”, följt av ett leende.

Bleck förknippas oftast med metall, men tänk baksidan på en tavelram i trä där konstruktionen hålls samman med trekantiga monteringsbleck i trä. Något vi alla sett, måhända undermedvetet, och känner igen.

Årets2017_2

Mattias: Vi har länge intresserat oss för baksidor, undersidor och dolda konstruktioner. De är ofta väldigt vackra och sinnrika, men anses som något som ska döljas. Och vi vill synliggöra det så kallat fula. Det handlar om öppen redovisning.

Idén kom till för en utställningsscenografi de gjorde för Nordiska museets utställning om flaggor. Där konstruerade de displaybord med stommar vars knutar var inspirerade av en tavelrams baksida.

Årets2017_3

Gabriella: Vi tänkte att den här idén måste kunna användas i fler sammanhang och så kom möbelgruppen till. Vi gjorde små modeller och presenterade dem för Gärsnäs. Länge kallades möbeln Construction sofa och sedan Kanvas, som en oljemålning.

Men till slut blev det Bleck. Debuten hos den anrika möbeltillverkaren Gärsnäs är också Gabriellas och Mattias första riktiga stoppmöbel. Men det var inte enbart träkonstruktionen som var egensinnig.

M: Vi försöker ibland att vara överkonsekventa, och efter att ha lagt fackverkets insida på utsidan gjorde vi samma sak med stoppningen. I stället för att vika in och dölja sömmar har skinnet klippts av och resultatet ser ut som en ut-och-invänd tröja. För tygklädseln blev det en synlig overlocksöm.

Dessutom ville de att klädseln skulle vara lite skrynklig, precis som den såg ut på den lilla pappersmodellen.

G: Att få till den här avslappnade skrynkligheten blev en utmaning för Gärsnäs tapetseri. Alltför skrynkligt ser bara slarvigt ut, alltför spänt passar inte vår form. Vi ville att stoppningen skulle vara både pösig, tunn och bekväm.

Tunnheten har också att göra med soffans nätta proportioner. Soffan må se skör ut, men är mycket stadig tack vare sina bleck.

– Fåtöljen, säger Gabriella, ska se ut som en nedsutten Corbusierfåtölj.

Och så att allt är synligt, ut-och-in och redovisat. Det senare är dock en sanning med modifikation: Att ryggkuddarna inte ramlar ut ur fackverket, vilket de ser ut att kunna göra, beror på att en tunn plywood ligger inbäddad i kudden och är förankrad i ramverket. Dessutom har varje ryggkudde en inbyggd kurvatur för att stödja svanken. Således flera inbyggda komfortdelar – osynliga men närvarande.

Den färdiga soffan, vill de särskilt poängtera, är resultatet av ett teamarbete med skickliga hantverkare i Gärsnäs fabrik på Österlen.

Nej, hur svårt det skulle vara att tillverka en skrynklig stoppning hade de ingen aning om. Men ibland är det bra att vara novis, konstaterar de i samma andetag. När man inte vet, ger man sig i kast med fler svåra saker. Utmanar sig. Och den karaktärsstarka träkonstruktionen återkommer förhoppningsvis i fler möbler.

Juryns motivering

Redovisad konstruktion och lekfull naivism är två av TAF arkitekters adelsmärken. I designduons första stoppmöbel adderas elegans, och resultatet är en vuxensoffa som gärna ställer sig fritt i rummet och som svävar lätt på indragna ben. Likt en oljemålnings ramverk har soffan försetts med hörnförstärkningar – bleck – en karaktärsstark förening av funktion och dekor.”

Tidigare mottagare av Årets möbel

1993 Johan Hellström för bokhylla Kubik.

1994 Morten Kjelstrup och Allan Østgaard för barnmöbelserie Mammut.

1995 Björn Dahlström för Liten fåtölj.

1996 Jan Schedin för bord- och bänkserie J S.

1997 Anki Gneib för den lilla hyllan Squeeze.

1998 Jonas Bohlin för kollektion Liv.

1999 Åke Axelsson för stol Anselm.

2000 Mats Theselius för stol Ambassad.

2001 Jonas Lindvall för stol Oak.

2002 Boris Berlin och Poul Christiansen för stol Non.

2003 Per Sundstedt för gungpall Ving.

2004 Stefan Borselius och Fredrik Mattson för stol Sting.

2005 Thomas Bernstrand för bord Uddabo.

2006 Peter Andersson för stol Tilt.

2007 Peter Cohen för hylla Cell.

2008 Inga Sempé för bord La Chapelle.

2009 Anna von Schewen för stol Twist.

2010 Katrin Greiling för ottoman Bidoun.

2011 Staffan Holm för pall Spin.

2012 Mats Broberg och Johan Ridderstråle för kollektion Tati.

2013 Fredrik Färg och Emma Marga Blanche för fåtölj Emma.

2014 Gustav Person för bord Spänna.

2015 Thomas Sandell och Pierre Sindre för fåtölj Chester.

2016 Emma Olbers för bord Landala.

Av: Dan Gordan Foto: Kristian Pohl
NUVARANDE Årets möbel 2017 – Bleck – med insidan ut
NÄSTA Så kan du odla jordgubbar från frö