Möbelserien Palais utsedd till Årets möbel 2018 av Sköna hem

När klassiska attribut förs samman på ett oväntat sätt kan det bli riktigt, riktigt bra. Möbelserien PALAIS, av ANYA SEBTON och EVA LILJA LÖWENHIELM för Asplund, tilldelas Sköna hems utmärkelse Årets möbel 2018.

D

et är glatt, skratt och ett samtal som panorerar och böljar fram och tillbaka mellan dem. Frågorna skjutsas åt olika håll och kommer in på stickspår som leder någon annanstans än det var tänkt, men det blir intressantare så.

Juryns motivering:

”Med antikens räflade kolonn som förebild – men med en skala på dekoren som gör uttrycket lätt – är serien Palais ett minnenas palats vi gärna samlas vid. Bordsserien lyckas med konststycket att vara varierad men ändå sammanhållen. När motpoler som skulpturalt – enkelt, lätt – bastant, samtid – dåtid möts och förenas blir resultatet något nytt och vackert.”

Formgivarna Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm är både lika och olika. En kort, en lång, en yvig i sina gester och mer upplagd för överraskningar, en mer återhållsam och lugnt metodisk. Båda med egna framgångsrika formgivarkarriärer intill den gemensamma, som nu är inne på tjugonde året, och en intuitiv känsla för vad den andra känner – och godkänner. Det är styrkan i samarbetet, menar de.
– Det är nog få förunnat att jobba så konfliktlöst som vi gör, vi tycker väldigt sällan olika, säger Anya. Vi har samma tänk kring kvalitet, hellre backar vi från något än gör det halvdant. Samtidigt vet vi hur vi ska tänja varandras gränser för att trigga igång kreativiteten. Spänning behövs, men inte konflikt.

– Styrkan med oss som team är att vi ger varandra utrymme, fyller Eva i. Det är som ett bra förhållande, vilket som helst egentligen, vi har egna intressen och projekt. Och samtidigt har vi fullt förtroende för varandra.
Arbetsprocessen påminner lite om en lek från barndomen, den, där man turas om att rita en del av en figur på papper, för att sedan vika papperet och låta kompisen rita nästa del. När pappret är slut vecklar man tillsammans ut alltihop för att se hur lika – eller olika – man tänkt.

Det är nog få förunnat att jobba så konfliktlöst som vi gör, vi tycker väldigt sällan olika

– Vi delar inte kontor men vi har ett gemensamt skrivbord i datorn som vi bollar mellan oss, förklarar Anya.
– Men som formgivare är du hur som helst aldrig ensam i en designprocess, det är alltid ett teamwork. Med uppdragsgivaren och inte minst hantverk-arna på fabriken som tillverkar produkten. Är du ensam får du åtminstone alltid bolla där, vad som är möjligt att göra och inte.

Ni har gjort mycket för Asplund!
  Ja, det allra första jag och Eva gjorde tillsammans var för dem, serien Frame. Att jobba med Asplund, en liten producent med tillverkning i Småland, i jämförelse med andra uppdragsgivare vi arbetar med, känns som att jobba i en familj. Sandra Asplund blir som en tredje designer i kombination med mig och Eva, hon är duktig på materialmöten, att ha känsla för den där sista detaljen innan produkten når kunden, säger Anya.

Vissa delar i Palaisserien går att få
i en stark rosa kulör?

– Den historien är rolig, och lite typisk för vår relation med Asplund. Vi hade tänkt oss en mörkare palett tillsammans med det ärliga, rena träet. Men Sandra Asplund hade en helt annan känsla för vad som skulle fungera för dem, i kombination med deras övriga sortiment. Ibland är det bra att sitta still i båten och bara hänga med på det som händer, och precis så var det den här gången. Den fyller sin funktion och närmar sig, precis som konsten vi inspirerats av i Paris, det kontroversiella, säger Anya. 

Jo, för inspirationen till möbelserien är närmare bestämt hämtad från Les deux plateaux  – en konstinstallation på den inre borggården till Palais Royal i Paris av den franska konstnären Daniel Buren. Lika omtvistad i dag som då den uppfördes på 1980-talet. Svartvita kolonner, 260 till antalet och i olika storlekar, blir en modernistisk lek med gamla välkända – trygga, om man så vill – stilideal från antiken.

På samma sätt har Anya och Eva lekt med sin blandning av stilepoker och det klassiskt skandinaviska, bleka träet.
– Delarna i serien har dessutom fått namn efter de olika museerna i Paris, som sidobordet Petit Palais och matbordet Palais Royal (där det franska kulturministeriet i dag har sitt säte, reds anm). På så vis knöts hela temat samman, berättar Eva, och vidareutvecklar: 

– Det vi gör ska vara lustfyllt! Sedan om det är en produkt som löser ett problem eller bara står där och ger glädje som ett vackert objekt, spelar mindre roll. För mig är det god form oavsett.

Vi vurmar för är industrihantverket, den handpåläggning som sker vid tillverkningen

Medan formen är hämtad från kolonner är ytan hämtad från en biografsalong på 50-talet. Träpaneler vi alla sett utan att notera, som nu fått paradplats.
– Vi ville göra ett hantverk av en produkt som egentligen är industriell. Där låg utmaningen. Panelen är industriellt framställd, med ett verktyg särskilt tillverkat för det här uppdraget. Det gör att man får en riktigt bra produkt till ett – sett till vad man faktiskt får – rimligt pris. Det var viktigt för oss, säger Anya.
– Det vi vurmar för är industrihantverket. Alltså inte ett hantverk i konstnärlig mening, utan den handpåläggning som sker vid tillverkningen, i den lilla industrin i Småland. Vi vill att den processen ska nå ut till gemene man. Det är inte en robot som sätter ihop de här produkterna utan en duktig hantverkare, fyller Eva i.

Men berättelsen om Palais slutar inte här, snarare får den sin början.
– Vi arbetar oftast så att vi designar en hel produktfamilj, och allra först gjorde vi faktiskt ett skåp i den här serien. Det kommer snart i produktion, och det blir ännu vassare! lovar Anya.

3 nominerade får Årets möbels hedersutmärkelse

Fyra nominerades, en utsågs till Årets möbel och de tre övriga får Sköna hems hedersomnämnande. Utan inbördes ordning och med lika hög klass: Här är form som både berör och förför våra sinnen.

  • Stol Rose chair av Chris Martin/Massproductions
  • Skåp Kumiko av Staffan Holm/Ariake collection (Japan)
  • Stol Petite av David Ericsson/Gärsnäs

Detta är Årets möbel

Årets möbel, Sköna hems utmärkelse för god och nyskapande möbelformgivning, delades första gången ut 1993. Årets belönade möbel produceras av Asplund. Utmärkelsen och ett stipendium på 30 000 kr, delades ut vid en ceremoni i Stockholm den 26 april.

Årets jury:

Björn Dahlström, formgivare
Anna Ekdahl, redaktör, Sköna hem
Dan Gordan, designskribent

Tidigare mottagare av Årets möbel

1993 Johan Hellström för bokhylla Kubik.
1994 Morten Kjelstrup och Allan Østgaard för barnmöbelserie Mammut.
1995 Björn Dahlström för Liten fåtölj.
1996 Jan Schedin för bord- och bänkserie J S.
1997 Anki Gneib för den lilla hyllan Squeeze.
1998 Jonas Bohlin för kollektion Liv.
1999 Åke Axelsson för stol Anselm.
2000 Mats Theselius för stol Ambassad.
2001 Jonas Lindvall för stol Oak.
2002 Boris Berlin och Poul Christiansen för stol Non.
2003 Per Sundstedt för gungpall Ving.
2004 Stefan Borselius och Fredrik Mattson för stol Sting.
2005 Thomas Bernstrand för bord Uddabo.
2006 Peter Andersson för stol Tilt.
2007 Peter Cohen för hylla Cell.
2008 Inga Sempé för bord La Chapelle.
2009 Anna von Schewen för stol Twist.
2010 Katrin Greiling för ottoman Bidoun.
2011 Staffan Holm för pall Spin.
2012 Mats Broberg och Johan Ridderstråle för kollektion Tati.
2013 Fredrik Färg och Emma Marga Blanche för fåtölj Emma.
2014 Gustav Person för bord Spänna.
2015 Thomas Sandell och Pierre Sindre för fåtölj Chester.
2016 Emma Olbers för bord Landala.
2017 Gabriella Gustafson & Mattias Ståhlbom för soffan Bleck

Hämta bilder

Välkommen att ladda ner bilder. Glöm inte att ange Foto: Thron Ullberg.

Ladda ner bilden här.

Ladda ner bilden här.

Ladda ner bilden här.

Ladda ner bilden här.

Ladda ner bilden här.

Ladda ner bilden här.

NUVARANDE Möbelserien Palais utsedd till Årets möbel 2018 av Sköna hem
NÄSTA Pastelliga drömhemmet med växthus i köket och kojslott i barnrummet