Iaa och Robert ville överraska sig själva och sina besökare med en eklektisk inredning. Nu sprakar hemmet av färg och humor.

vardagsrum

Pernilla Hed

Boaserade väggar och inbyggda bokhyllor bidrar till att biblioteket blir ombonat i engelsk anda. Fåtöljer Oxford ritades av Ragnar Helsén på 60-talet, här i G P & J Bakers tyg Magnolia från Svenskt tenn, liksom pall och soffa av Josef Frank. Bord med mässingsunderrede, Sjöström antik, litet mässingsbord från Köpenhamn. Golvlampa Arco, och taklampa av Hans-Agne Jakobsson.

Till vänster: Fotografiet Här slutar allmän väg av Dan Wolgers är en postmodernistisk klassiker från 1995. Till höger: Thonetschäslongen är omklädd i William Morristyg. Taklampan från 30-talet har prytt en biograffoajé.

Pernilla Hed

Till vänster: Fotografiet Här slutar allmän väg av Dan Wolgers är en postmodernistisk klassiker från 1995. Till höger: Thonetschäslongen är omklädd i William Morristyg. Taklampan från 30-talet har prytt en biograffoajé.

matplats

Pernilla Hed

I matsalen ville Iaa och Robert genom färgvalet dra uppmärksamhet till kassettaket och skapa en omslutande atmosfär. Bord i form av Josef Frank, Svenskt tenn. Stolarna i böjträ är tillverkade hos Thonet, J&J Kohn och Grange. Taklampan av Hans-Agne Jakobsson är en av Iaas favoriter i hemmet. Skåp i ek från Rehns antik. Fotografi med lodrätt landskap av Jakob Krajcik, vit tavla av Dan Wolgers.

vardagsrum-fatolj

Pernilla Hed

Till vänster: Vardagsrummet är tapetserat med William Morris Sunflower. Brickbord och bronsstatyett från loppis, och stol och flygplan inköpt i antikaffärer i Frankrike. Till höger: Fåtöljen Moleca är helt demonterbar och tillverkad i massiv jakaranda, design 1963 av Sergio Rodrigues. Fotografi Aware but still there av Maria Friberg.

studio

Pernilla Hed

”Mitt kontor är min fristad. Jag syr, klipper, klistrar, ritar, bygger”, säger Iaa. Skrivbord, Tolix, golvlampa Panthella av Verner Panton för Louis Poulsen och skrivbordsstol av George Nelson för Herman Miller.

Vi längtade efter ett hus utan anspråk på att vara logiskt, som knarrade, lutade och hade historia.

tapeter

Pernilla Hed

Till vänster: Fat Stockholm av Piero Fornasetti för Svenskt tenn, Bingoglasfat från Liberty, ovalt fat, Fornasetti, 50­tal, bronsstaty och litet rostfritt fat, båda loppisfynd. Till höger: Korridoren in till tonåringarnas rum kantas av tapeten Fox hunting, från Sanderson/Frank & cordinata. Foto av Walter Hirsch från filmen En kärlekshistoria av Roy Andersson.

Iaa-de-Verdier

Pernilla Hed

Iaa de Verdier intill en av sina favoriter, Plankarna målad av graffitikonstnären Martin Burgos på en gammal tunnelbanedörr.

F
unktionellt, ljust och minimalistiskt. Så beskriver Iaa de Verdier sitt och sambon Robert Ahldins förra hus, en villa med öppen planlösning i söderläge.
– Men efter tio år längtade vi efter motsatsen, ett hus med karaktär, utan anspråk på att vara genomtänkt logiskt, ett hus som knarrade, lutade och hade charm och historia, berättar Iaa.

Efter en längre tids letande och flera visningar fann de sitt hus, en grosshandlarvilla från 1897 med stora sällskapsrum, rejäl takhöjd och tydlig rumsindelning. Inför flytten för sex år sedan vidtog en omfattande renovering: stammar byttes ut, skorstenen renoverades, ny el drogs in, badrum byggdes om och nytt värmesystem installerades. Därtill målades väggar och golv slipades. Förutom Iaa och Robert finns fyra barn i familjen, tonåringar och förskolebarn. Iaa driver inredningsfirman Fleantique och hade tidigare butik med samma namn på Södermalm i Stockholm.
– I inredningen ville vi bryta med det förutsägbara och typiskt skandinaviska. Och överraska oss själva och alla besökare med en eklektisk inredning. Grundpelarna i stilblandningen beskriver Iaa som ett möte mellan modern standard, gammaldags charm, en lite mer vågad engelsk färgsättning samt engelska tapeter.

– Resultatet är en inredningsmix från olika epoker, länder och världsdelar. Här finns såväl nyinköpta saker som vintage och arvegods. Och jag är sällan sentimental när det gäller inredning så det byts ständigt ut lite här och där.

detaljer

Pernilla Hed

Plagget på barnens spegel är en kavaj från Stella McCartney kids. Fotografi på plexiglas, Whiteout no 6, av Stefan Otto. Gjutjärnsfat och mässingsfat köpta på auktion.

För inspiration sneglar Iaa gärna på mode och konst. Färgnyanserna de sökte skulle harmoniera med varandra och samtidigt bjuda på kontraster. Att huset, när Iaa och Robert flyttade in, kändes lite fantasilöst med en inredning i vitt till gulnade parkettgolv, gav dem en kick att föra in en dovare, mer dramatisk färgskala. Golven pigmenterades i ”charcoal” och behandlades med hårdvaxolja.

sovrum

Pernilla Hed

Till vänster: På hatthyllan i sovrummet hänger Iaa ständigt nya kläder som inspiration. På plats denna dag en pälsväst från parisdesignern Quentin Veron, vintagejacka från Gucci, hängselbyxor från Ganni samt en traditionell klädedräkt från Oman. Vintagekoffert från Goyard och hundresväska, Louis Vuitton. Till höger: Hall, genomgångsrum och bästa chill-rummet. Josef Franks djupa Liljevalchssoffa och loppisfyndad rosa sammetsfåtölj lockar till häng. Bord av Per Öberg, liksom soffan från Svenskt tenn. På väggen några av Roberts egna alster med motiv från Alperna.

– Jag vet vad jag vill ha först när jag ser det och jag köper alltid på känsla, säger Iaa och lägger till att hon vare sig värdesätter människor eller ting efter namn och etikett.

– Men jag har ögonen med mig och kan se guldklimpar där många redan har sökt eller där ingen annan söker.

Av: Annika Kampmann
Foto: Pernilla Hed

NUVARANDE Grosshandlarvillan från 1897 där fantasin får flöda – en färgsprakande mix av gammalt och nytt
NÄSTA Tävla med Sköna hem och Kähler – vinn populära designfavoriten!