Klassisk Östermalms-våning med inspiration från Estée Lauders barnbarn (!)

Nutidsklassisk hyressjua på Östermalm. Totalrenoveringen sträckte sig över 6 månader, och resultatet var helt klart värt att vänta på!

Renovering och ombyggnation tog ett halvår – exakt som det var tänkt.

Modernt klassisk köksinredning ritad av Elin och tillverkad av Tobias Björkander/Möbelsnickarna. Bänkskivor och stänkskydd i carraramarmor. Lampor av Michael Anastassiades och Hortuskrukor i mässing, Svenskt tenn. Svartvitt Al Pacino-porträtt, Terry O’Neill, Stockholms auktionsverk, mässingsskålar, Skultuna, grön skål av Mari Pårup, Blås & knåda, mässingskanna, Pierre & Peter’s. Barstolarna är danska.
Kök med köksö i carraramarmor och blått

Matbordet, 320 cm och med plats för tolv, kommer liksom stolarna från Slettvoll. Silkesmatta från Knut, New York-foto av Daniel Sandberg, mässingsljusstakar, Skultuna och stormlyktor, Skogsberg & Smart. Filtgardiner, Svenskt tenns inredningsateljé.

Matplats med bord från Slettvoll

Soffbord med lädertopp är från Slettvoll. Den kinesiska urnan en gåva. Howardfåtöljer av okänt märke. Petroliumblå kruka, Svenskt tenn. Matta från Layered.

Vardagsrum med soffbord från Slettvoll

Vardagsrum med soffa från Mio, bord och matta, Walles & Walles, taklampa Tarraxacum/Flos. Pallarna är ett nätköp med omlackade ben. Snövita råsidengardiner med franska veck, Svenskt tenns inredningsateljé.

Vardagsrum med soffa från Mio

Fotomålning av Laura Bofill, köpt hos spansk gallerist på Stockholm market art fair. Lampa, Vaughan, vas från Zara.

Vardagsrum

Harper’s Bazaar-affischen, köpt på nätet och inramad, är som gjord för att plocka upp färgen i linnekuddarna från Svenskt tenn.

Vardagsrum med fotokonst

Walk in closet med inredning skapad av Elin och snickaren Tobias Björkander. Fåtöljer, Åhléns, kuddar Oscar & Clothilde. Hissgardin från Svenskt tenns inredningsateljé, matta Layered.

walk in closet inspiration

Extrabred säng, 220 cm, Carpe diem. Sänggavel, In your dreams interiör, puff Åhléns, lampor Oscar & Clothilde och sängbord, Ikea. Vävtapet Nature précieuse med grov struktur, Élitis. Överkast, Bohem, pläd, Lexington, sängkläder Mille notti, matta Layered.

Sovrum med klädd sänggavel i grått tyg

Barnrum med luftballongstapet, Casadeco. Taklampa, Challières/Bohem, klädstång, Kids concept, och råsidengardiner.

barnrumsinspiration, barnrum i blått

Det ombyggda badrummet är helt i cararramarmor. Träinredning av Elin och snickaren Tobias Björkander.

badrum i hel carraramarmor

Någon som vurmade för riddartiden måste ha bott i våningen före Elin och Jakob. Hur ska man annars tolka det att där fanns en jättesal på säkert 60 kvm med mörkbruna bjälkar i taket? I ett annat rum fanns en mystisk, inte särskilt tidsenlig kakelugn med blå kungakronor.

– Huset är från 1898. Första gången vi tittade på lägenheten hade alla fönstren neddragna plastpersienner. Väggarna i ”riddarsalen” var ärtgröna. Det var så mörkt! Två rum var jättestora och avlånga, medan köket var pyttelitet och låg längst bort i ena änden. Det här passar absolut inte en barnfamilj, sa jag. Men min man Jakob höll inte med, han ”såg potentialen”.

Två år tog det för Elin och Jakob Ryer att slutföra bytet till hyresfemman – 230 kvm i en hörnfastighet på Kommendörsgatan i Stockholm. De befintliga hyresgästerna bytte till sig Elins och Jakobs mindre hyreslägenhet på Grevgatan och ungkarlslyan som Jakob behållit.

– Innan vi flyttade in byggde vi om så mycket vi fick lov till och som var rimligt med tanke på att det är en hyresrätt.

– Jag arbetade på Svenskt tenn då, så jag hade mycket hjälp och inspiration i jobbet. Jag har en magisterexamen i konsthistoria med en del bebyggelsehistoria och byggnadsvård, så hyresvärden hade förtroende för att förändringarna gjordes på rätt sätt. Men takbjälkarna fick vi inte riva, bara måla om.

Däremot fick de tillstånd att bygga om de två jätterummen till fyra mindre (fortfarande stora). I ”riddarsalen” fick ett nytt kök med matsal, plus ett rum till femårige sonen Maximilian plats. Och jungfrukammaren utökades lite och blev rum till de tvååriga tvillingarna, Fanny och Julian.

– I och med ombyggnaden fick vi fler rum och två tydliga avdelningar, en sällskapsdel med bibliotek, vardagsrum, kök och matsal – och en privat sovdel som man kan stänga om så att inte barnen vaknar när vi har gäster. De flesta dörrarna var borttagna, men de fanns kvar på vinden.

Våningens nya fasta inredning har Elin designat i samarbete med snickaren Tobias Björkander, som tillverkat och platsbyggt allt. Hon började med köksluckorna som har en klassiskt modern profil och är målade i nyansen ”off-mint”. Skivor och stänkskydd är av carraramarmor.

– Du är inte klok som väljer marmor när du har små barn, allt syns ju! sa folk. Men jag tycker inte att det gör något att det blir lite ringar och märken. Jag ville att köket också skulle vara matsal, så det måste vara lite snyggt och elegant, ha en Slettvollkänsla. Det stora Slettvollbordet fick jag i inflyttningspresent av Jakob, jag älskar Slettvoll och hade alltid drömt om det här bordet.

– Min tanke var att köket skulle gå helt i vitt, svart och grått. Från möbler, matta och gardiner till Terry O’Neills svartvita porträtt av Al Pacino och Paul Newman. Fotokonst passar bäst om man vill få till en modern känsla i en sekelskiftesvåning, tänkte vi. Så kom Jakob hem med Daniel Sandbergs fantastiska jättefoto från New York, då bröts den svart-vit-grå linjen.

De grå stolarna i matgruppen är också från Slettvoll. Gardinerna i tjock grå filt kommer från Svenskt tenns inredningsateljé, och mattan i ljusgrått silke från Knut.

– Kanske nte så smart att ha den dyraste mattan under matbordet, där tre småbarn äter… Men vi behövde en matta på 3 x 4 meter, och när Knut hade varit här med fem sex olika mattor slog vi till på den i silke. Vår gamla beaglehund kissade på den direkt. Han lever inte längre, men fläcken är kvar.

Bjälkarna då? De har målats några gånger i halvblankt grått, färgkod NCS 1 000. Elin och Jakob har använt samma grå basskala i hela våningen, NCS 1000, 1 500 och 2 000. Golven har slipats och fått lite pigment för att få bort den gula tonen.

I biblioteket, där kakelugnen med de blå kungakronorna står där den står, fick Elin göra ett undantag och plocka upp det blå när hon inredde. Bokhyllorna som hon själv designat är midnattsblå och fåtöljerna i howardmodell är ljusblå.

Renovering och ombyggnation tog ett halvår, exakt som det var tänkt. Under tiden bodde gravida Elin med Jakob och Maximilian i svärföräldrarnas lägenhet.

– Jag minns att jag kröp på golvet och lade sista touchen vid lägenheten samma dag jag åkte in till BB. Och när vi kom hem med tvillingarna var det bara att flytta in.

Elin Ryer arbetade på Svenskt tenn i elva år. De sista åren var hon presschef, tills hon och några kompanjoner bestämde sig för att starta secondhandsajten Used-a-porter. Sajten fungerar dels som Blocket med försäljning av märkeskläder och accessoarer från person till person, dels som en webbshop med försäljning av provkollektioner.

– Used-a-porter har ett miljötänk, återanvändning är topp en. Själv är jag en samlare, jag har ett stort lager där jag samlar till ett lantställe, som vi inte har än, men hoppas få. Saker i en något lantligare stil.

– Min stora inredningsförebild är amerikanskan Aerin Lauder, Estée Lauders barnbarn. Hon är creative director på Estée Lauder och syns bland annat på instagram, @aerin. Men egentligen är blommor det jag lägger mest tid och pengar på, jag vill ha jättebuketter hemma, helst överallt.

Publicerad i Sköna hem nr 2, 2016. Arr: Charlotte Pettersson Text: Gisela Fridén Foto: Anne Nyblaeus