Nationalromantisk drömvilla i grönt & prinsesstårtrosa

En nationalromantisk dröm i prinsesstårtsrosa och grönt. Lagom spetsad med anakronismer så att det inte blir alltför pietetsfullt eller sött. Det krävs ett visst mod för att gifta bort en gustaviansk kristallkrona med en Ron Arad-stol i plast…

Nationalromantiken var fortfarande i sin ungdom när en av det tidiga 1900-talets kändisarkitekter, Gunnar Way-Matthiesen (1867–1940) ritade den här villan till sig själv. Utan någon kund att tänka på kunde han bre på med extra nationalromantiskt av allt: spröjsade fönsterpartier och burspråk, inbyggda balkonger, platsbyggd förvaring, asymmetriska vinklar och vrår.

Drygt etthundra år senare har ett par med tre barn flyttat in i huset, efter att det genomgått en snabb men total ut- och invändig renovering.

Att frun i huset älskar rosa och grönt, och gärna tillsammans, framgår särskilt i vardagsrummet. Konst av alla slag är parets gemensamma intresse, från museiaffischer till keramik av Hertha Hillfon. En del av inredningen är arvegods, annat köpt eller inropat på auktion, som den antika, handknutna mattan från anrika Ziegler & Co. Men här finns också en fallenhet för roliga, lite aparta impulsköp. Det är ingen självklarhet att låta exempelvis Ron Arads plaststol Clover ”gifta sig” med gustavianska stolar och kristall. Ändå är det kanske just vad som krävs för att skapa ett levande hem i historisk miljö: Fantasi och mod att begå stilbrott i det perfekta.

Se alla bilder från hemmet här: 

I soffan och fåtöljerna från Bröderna Anderssons ligger rosa kuddar Knot från Designhouse Stockholm och ser ut som marsipanrosor på en grön prinsesstårta. Fåtöljen i förgrunden är arvegods i ny chockrosa klädsel. Soffbord och golvlampa, Svenskt tenn, matta Ziegler & co, kuddar med fjädermotiv, Designers guild. Oljan i ljuva pasteller, målad av Luciana Ame Ferber, matchas (oväntat men självklart) av svart järnskulptur av skulptören Oscar Reutersvärd.
I soffan och fåtöljerna från Bröderna Anderssons ligger rosa kuddar Knot från Designhouse Stockholm och ser ut som marsipanrosor på en grön prinsesstårta. Fåtöljen i förgrunden är arvegods i ny chockrosa klädsel. Soffbord och golvlampa, Svenskt tenn, matta Ziegler & co, kuddar med fjädermotiv, Designers guild. Oljan i ljuva pasteller, målad av Luciana Ame Ferber, matchas (oväntat men självklart) av svart järnskulptur av skulptören Oscar Reutersvärd. Foto: ANNE NYBLAEUS
Mjuka, matta pasteller stramas upp av hårda, blanka material. Marmorbord på stativ, Accent från Ellos, litet Tulip-bord i marmor, Knoll, vit gallerstol i järn från Seletti, tillverkat för utomhusbruk, bordslampa i glas, Ikea. Mattan är från Heltäckande mattor, och den stoppade pallen är en omklädd Miopuff.
Mjuka, matta pasteller stramas upp av hårda, blanka material. Marmorbord på stativ, Accent från Ellos, litet Tulip-bord i marmor, Knoll, vit gallerstol i järn från Seletti, tillverkat för utomhusbruk, bordslampa i glas, Ikea. Mattan är från Heltäckande mattor, och den stoppade pallen är en omklädd Miopuff. Foto: ANNE NYBLAEUS
Ovanför den svulstiga rokokobyrån, inropad på auktion, hänger tre strama fotografier från Piqmo. De små taggiga keramikskålarna såg frun i huset i ett amerikanskt magasin,spårade upp dem och gjorde en direktimport.
Ovanför den svulstiga rokokobyrån, inropad på auktion, hänger tre strama fotografier från Piqmo. De små taggiga keramikskålarna såg frun i huset i ett amerikanskt magasin,spårade upp dem och gjorde en direktimport. Foto: ANNE NYBLAEUS
Plexiglasbord, Kartell, flankerat av gustavianska stolar. Hattlampa, R.o.o.m, glaskub, Asplund, med liten muranoglas-skulptur. Polska konstnären Krzysztof Kokoryn har gjort den svängiga oljemålningen. På golvet kalksten.
Plexiglasbord, Kartell, flankerat av gustavianska stolar. Hattlampa, R.o.o.m, glaskub, Asplund, med liten muranoglas-skulptur. Polska konstnären Krzysztof Kokoryn har gjort den svängiga oljemålningen. På golvet kalksten. Foto: ANNE NYBLAEUS
Coffeetable-boken Vogue 100: A century of style, av Robin Muir, kom ut till brittiska Vogues 100-årsjubileum 2016. Tennhjärta av Estrid Ericson, Svenskt tenn.
Coffeetable-boken Vogue 100: A century of style, av Robin Muir, kom ut till brittiska Vogues 100-årsjubileum 2016. Tennhjärta av Estrid Ericson, Svenskt tenn. Foto: ANNE NYBLAEUS
Installation på några glansiga månadsmagasin: Papegoja, guldäpple och brevpress från Slottsträdgården Ulriksdal.
Installation på några glansiga månadsmagasin: Papegoja, guldäpple och brevpress från Slottsträdgården Ulriksdal. Foto: ANNE NYBLAEUS
Mer konst: Keramikmunnen i fönstret är av Hertha Hillfon och målningen i rosa-lila-grönt är signerad Arman. Guldig skruvad bordslampa, Habitat, vit lampa i mässing 2468, Svenskt tenn. Mattan är en pakistansk ziegler (så kallas de handknutna mattor som tillverkades 1883–1930 Arakdistriktet i Iran, i regi av brittiska företaget Ziegler & Co).
Mer konst: Keramikmunnen i fönstret är av Hertha Hillfon och målningen i rosa-lila-grönt är signerad Arman. Guldig skruvad bordslampa, Habitat, vit lampa i mässing 2468, Svenskt tenn. Mattan är en pakistansk ziegler (så kallas de handknutna mattor som tillverkades 1883–1930 Arakdistriktet i Iran, i regi av brittiska företaget Ziegler & Co). Foto: Anne Nyblaeus
Lika delar ljust och blankt respektive svart och matt. På golvet, carraramarmor och svart granit. Kök i vitt och marmor, från Siematic. Matbordet är köpt på Blocket, och de antika, ärvda stolarna är ommålade i svart och klädda i grått ulltyg från Englesson. Hissgardin, kuddar och taklampa (skärmarna är utbytta mot glödlampor) från Svenskt tenn. Barstolar i plexi, Kartell.
Lika delar ljust och blankt respektive svart och matt. På golvet, carraramarmor och svart granit. Kök i vitt och marmor, från Siematic. Matbordet är köpt på Blocket, och de antika, ärvda stolarna är ommålade i svart och klädda i grått ulltyg från Englesson. Hissgardin, kuddar och taklampa (skärmarna är utbytta mot glödlampor) från Svenskt tenn. Barstolar i plexi, Kartell. Foto: ANNE NYBLAEUS
Det gröna äpplet tillhörde ursprungligen en butiksinredning i Stockholm. Apljusstake, Geco. På väggen konst av Roy Lindqvist, poster från Deutsche Guggenheim i Berlin, foto av Johan Rheborg.
Det gröna äpplet tillhörde ursprungligen en butiksinredning i Stockholm. Apljusstake, Geco. På väggen konst av Roy Lindqvist, poster från Deutsche Guggenheim i Berlin, foto av Johan Rheborg. Foto: ANNE NYBLAEUS
Färglito av Yrjö Edelmann nonchigt tillbakalutad på pelarbord i karljohansstil, ett arv från farmor. Till detta, Josef Franks lampa 2349, Svenskt tenn, ljusstakar, Skultuna, och ljuslyktor från Skogsberg & Smart.
Färglito av Yrjö Edelmann nonchigt tillbakalutad på pelarbord i karljohansstil, ett arv från farmor. Till detta, Josef Franks lampa 2349, Svenskt tenn, ljusstakar, Skultuna, och ljuslyktor från Skogsberg & Smart. Foto: ANNE NYBLAEUS
De gustavianska stolarna och jättekristallkronan ”plockas ner” av Hertha Hillfons jeansskulptur och Ron Arads vita plaststol Clover, ett secondhandfynd.På bordet, ett omlackat konferens-bord, står ljusstakar och glas från Svenskt tenn och ljuslyktor från Skogsberg & Smart.
De gustavianska stolarna och jättekristallkronan ”plockas ner” av Hertha Hillfons jeansskulptur och Ron Arads vita plaststol Clover, ett secondhandfynd.På bordet, ett omlackat konferens-bord, står ljusstakar och glas från Svenskt tenn och ljuslyktor från Skogsberg & Smart. Foto: ANNE NYBLAEUS
Här bor en liten tjej som också älskar rosa. Det lilla fönstret och den vita förvaringsmöbeln med spegel är en platsbyggd originallösning från 1906.
Här bor en liten tjej som också älskar rosa. Det lilla fönstret och den vita förvaringsmöbeln med spegel är en platsbyggd originallösning från 1906. Foto: ANNE NYBLAEUS

.

Tapeten är från Laura Ashley, anslagstavlan från Made by Märtha och smådjuren i hyllan (”barnen älskar dem!”) från Sylvanian families. Skrivbordet och stolen är ärvda.
Tapeten är från Laura Ashley, anslagstavlan från Made by Märtha och smådjuren i hyllan (”barnen älskar dem!”) från Sylvanian families. Skrivbordet och stolen är ärvda. Foto: ANNE NYBLAEUS

 

Ur Sköna hem nr 4, 2018.