Stilkrock när minimalistiskt och modernt mötte traditionellt
Erikas stil var stram och minimalistisk. Så gifte hon sig med en traditionalist, och i mötet uppstod något oförutsägbart och oväntat. Med humor som extra krydda.
Det mjölkvita februariljuset letar sig in genom fönstren i Erika Rennel Björkmans våning i Stockholm. Här bor en familj som gärna blandar klassiska möbler och konst med moderna föremål och reseminnen. Stilkrockar och oförutsägbara kombinationer vittnar om att våningen inretts med engagemang och en stor portion personlighet och humor.
Då hade jag gärna kunnat bo i en minimalistisk bunker, medan min man alltid älskat det mer klassiska och traditionella
– När jag och min man träffades hade vi väldigt olika stil och smak, och båda hade dessutom starka åsikter. Då hade jag gärna kunnat bo i en minimalistisk bunker, medan min man alltid älskat det mer klassiska och traditionella. Det blev sällan kompromisser utan vi fick turas om att välja. Därför blev det så att en gammal byrå kunde få samsas med en hypermodern lampa som jag suktat efter. Idag är vi mer ense när vi tar in något i vårt hem, säger Erika.
Erika är creative director inom grafisk design, och påbörjade sin karriär på designfirman Pentagram i London. Nu driver hon eget, och har en passion för typografi som gör sig påmind på flera ställen i våningen. Bokstäver med olika formspråk och uttryck dyker upp på väggar, bord och i hyllor.
Familjen flyttade från London, till den vackra byggnaden vid Karlaplan som nyligen firat 100 år, vid millennieskiftet. Huset är ritat av Josef Östlihn och Albin Stark, och på födelsedagen blev byggnaden förärad en fin minnesskrift. Först bodde familjen Björkman högre upp i huset, men i takt med att familjen växte blev behovet av fler sovrum större.
– Vi älskade läget och huset, och ville inte flytta härifrån, så när möjligheten dök upp att flytta till en liknande våning i samma fastighet med extra sovrum och balkong, slog vi till. Men våningen behövde renoveras och få ett bättre flöde mellan rummen och ett mer funktionellt och öppet kök.
Arkitekt Anna-Karin Sundberg anlitades, och en vägg mellan det gamla köket och serveringsgången revs. Parkettgolvet lades om med vackra friser som följer rummets oregelbundna former.
– Först tyckte vi att det var svårt att veta vad vi skulle göra med den runda väggen i köket från det bakomliggande trapphuset, men så fick jag inspiration från Prins Eugens kök på Waldemarsudde som också har en rundning där kakelplattorna reflekterar ljuset på ett vackert sätt, och vi gjorde en liknande lösning.
Det gamla elementet och serveringsgångens inredning behölls men det nya köket är modernt och funktionellt. Erika och hennes man tycker om att göra fynd på auktioner, därför hade taklampan i köket inhandlats långt innan man ens visste vart flyttlasset skulle gå. Bröstpaneler och stuckaturer är original och vitmålade. De flesta väggarna är målade i milt grått, men i hallen är väggarna målade svarta och pryds av litografier inköpta från resor i bland annat Italien, Indien och England.
Från hallen kommer man in i matsalen och vardagsrummet. Matsalsbordet och sidobordet av körsbärsträ är designade av Anika Reuterswärd för Fogia, och runtom står svarta Thonet-stolar, i taket hänger Gino Sarfattis takkrona 2097 för Flos. Bokskåpen är specialbyggda och till brädden fyllda med böcker, ett bevis på det gemensamma stora intresset för böcker och bokformgivning. Den stora flygeln används flitigt, och ovanför den hänger ett porträtt av dottern som dansar balett, målat av Ebba Heuman. Den geometriska mattan Cornici är designad av Ami Katz för Vandra rugs och ger en grafisk inramning till rummet samtidigt som den kompletterar färgpaletten i matsalen.
Även vardagsrummet går i milda färger och pasteller. Sofforna och howardfåtöljen har varit med sedan Londontiden men har fått ny klädsel i olika omgångar. Mattan är nybeställd från Vandra rugs, vävd i två nyanser av turkos ull och passar fint ihop med matsalsmattan.
Jag råkade gå förbi Tom Dixons studio på väg hem från arbetet i Notting Hill och fick syn på lampan
I vardagsrummet står den gamla byrån som har fått sällskap av golvlampan Jack av Tom Dixon.
– Jag råkade gå förbi Tom Dixons studio på väg hem från arbetet i Notting Hill och fick syn på lampan. Det visade sig vara en prototyp och jag blev överlycklig att jag fick köpa den av honom. Inte visste jag att den skulle bli så känd senare. Det känns faktiskt extra roligt att man ser skarvarna från de svetsade plastpartierna, säger Erika.
Ovanför byrån hänger ett alster av Lovisa Ringborg, och på byrån finns både klassiska ljusstakar och små roliga föremål. Ett perfekt litet stilleben som karaktäriserar ägarna.
Väggarna pryds av en härlig blandning av fotokonst och måleri. Stora verk intill mindre. Varje objekt tycks ha en speciell historia, och placeringarna är väl genomtänkta. Likaså konsthantverket som har inhandlats på resor eller direkt av hantverkaren själv. Samlingen är personlig och intressant. Förutom bokstavsintresset är Erika pysslig och duktig på hantverk och trädgård, och hon har sytt de flesta av kuddarna och gardinerna i våningen.
– Trädgårdsintresset får vi utlopp för på landet men i stan får jag nöja mig med att odla ekollon och pyssla om krukor och balkongväxter.
Publicerad i Sköna hem nr 2, 2018
Av: Elin Christensson Foto: Anne Nyblaeus
Läs mer:
Titta in hemma hos musikern Wille Crafoord!
Hemma hos konstnären Caroline Tamm står dubbelsängen i burspråket
Bosse Rappne visar sitt privata rike i Ulriksdals slottsträdgård – kika in!
______________________________________
• Vill du lära dig mer om inredning, få kunskap om färgsättning och kunna se helhetslösningar i ditt eller andras hem?
• Sköna hem har Sveriges bästa inredningskurser, som hålls med kunniga kursledare i Sköna hems redaktionslokaler.