Lika delar Svenskt tenn och asiatiskt hantverk gör inredaren Elin Christenssons hem till en exotisk mix av arv och miljöombyten. Och mot en mild bas får konsten plats att riktigt blomma!

Tyget till alla våra gardiner köpte jag på en textilmarknad i Shanghai

Villan i Djursholm byggdes 1924, och familjen Christensson är den fjärde i ordningen som fått sätta prägel på den.

kok_vitt_skandinaviskt

Köket från Bulthaup byggdes kring millennieskiftet. ”Ett bra exempel på form som håller även när den har några år på nacken.” Ärvda Thonetstolar omgärdar bordet från Asplund, som fått en specialbyggd, avtagbar mässingsskiva där det kan ställas fram drinkar och snacks till gästerna.

matplats_svenskt_tenn

Taklampa av New York-baserade designern Lindsey Adelman. Elin blandar gärna milda, mjuka toner med det rakt motsatta för kontrastverkan, som den mellan mattan från Vandra rugs och textilen på bordet, Aralia av Josef Frank/Svenskt tenn. Vita sammetsbomullsgardiner uppsydda i Shanghai. Tavlor från vänster av Michael Schleu och Reinhard Görner/från Lumas. Matstolen, ”som känns asiatisk och passade fint även i vårt hem i Hongkong”, är Josef Franks modell 2025, formgiven 1925. Ljuslyktor, Skogsberg & Smart.

sovrum_gult_gratt

Tonårsrum i grått, gult, vitt och svart, och tuffa detaljer. Tavla från museet MC collection i Sollentuna. Gul golvlampa från Volo design. Sänglampa Tolomeo, Artemide. Tapet, Egarton plaid, Ralph Lauren, pläd och gardiner från Shanghai, barometer och klocka, Georg Jensen. Kuddar från Jonathan Adler, Svenskt tenn och i egen design.

svenskt_tenn_detaljer

Soffbordet med travertinskiva är Josef Franks modell 925, för Svenskt tenn, och en vacker bas för dekorativa föremål från samma firma. Glasunderlägg från Shanghai tang.

svenskt_tenn_horutus_massing

Det kinesiska skåpet fick en ny kostym i blågrå färg och knoppar från Skultuna mässingsbruk som matchar detaljerna ovanpå, bland annat en Hortuskruka i mässing och en IC lights-lampa från Flos. Tavla Martin Schleu.

vardagsrum_gult_konst

Cecilia Sikeströms oljemålning av Marie-Antoinette, en ärvd fåtölj omklädd i möbeltyg från Designers guild, pläd och matta Odjuret, båda från Svenskt tenn. Bordslampa IC lights T1 från Flos ovanpå Eero Saarinens Tulipbord med marmorskiva.

vardagsrum_svenskt_tenn

Med en lugn bas skapar Elin variation genom att byta ut kuddar, plädar och annan textil. ”Soffan, köpt 1997, är en favorit som klätts om. Mattan har Elin designat utifrån ett scarvesmönster, och fått tillverkad i Kina. Tavla av Maria Chevska. Trearmad lampa, pall, serveringsvagn och mönstrade soffkuddar, allt från Svenskt tenn. Fåtöljer från Shanghai, med kuddar av Ilse Crawford, svart lampa ur Mantisserien från 1951 av Bernard Schottlander.

vardagsrum_svenskt_tenn2

Den platsbyggda hyllan i tv-rummet rymmer förutom böcker även vackra detaljer. Pall från Svenskt tenn, matta från Vandra rugs. Pläd, Mantas Ezcaray, kudde Knot, Designhouse Stockholm, sicksack-kuddar från Pierre Frey, orangerandig kudde från Ilse Crawford.

Att klä om antika möbler i moderna tyger, och blanda geometriska former med blommigt … det får inte vara för perfekt, då blir det inte bra

Inredaren Elin är i grunden civilekonom, och har gått via jobb som extern försäljningsansvarig på Svenskt tenn, till att under flera år som småbarnsmamma i Shanghai och Hongkong – sönerna är nu snart vuxna båda två – också gå en distansutbildning i inredningsdesign på KLC School of design i London.

– Jag har alltid varit designintresserad. Till Asien tog jag med mig många svenska möbler, eftersom det kändes viktigt att ha ett hem som ”kändes som hemma”.

I Asien fick hon samtidigt utlopp för sin egen kreativitet, eftersom det finns få inredningsaffärer men desto fler marknader med råmaterial för snickare och sömmerskor att arbeta med, utifrån Elins egna ritningar. Så med tillbaka till Sverige följde egendesignade möbler och många, många meter textil.

– Tyget till alla våra gardiner köpte jag på en textilmarknad i Shanghai. Att få dem alla uppsydda kostade sedan runt en tusenlapp, berättar Elin.

Som inredare jobbar hon ofta med par vars barn just flyttat hemifrån.

– Ofta gäller det då att använda befintliga möbler och sätta in dem i nya sammanhang med en ny twist. Det bästa resultatet är när det inte syns att jag varit inblandad, då har jag lyckats!

Av: Charlotte Pettersson och Elin Christensson Text: Anna Ekdahl Foto: Ann Nyblaeus
NUVARANDE Svenskt tenn och asiatiskt hantverk i en fantastisk fusion
NÄSTA Lisa Larssons ABC-flickor – älskade former med ett långt (och värdefullt) liv