Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Traktorsitspallen, Mezzadro

Avskalad modern design utmärker bröderna Castiglionis traktorsitspall, Mezzadro.

Formgivare: Achille och Pier Giacomo Castiglioni.

När: 1957.

Ursprungsland: Italien.

 

Det var idén om "readymade" som inspirerade Achille Castiglioni (1918-2002) och Pier Giacomo Castiglioni (1913-1968) när de skapade sin lustiga pall. Readymade (engelska: färdiggjord), kallas konsttverk som är gjorda av massproducerade  nyttoföremål, eller delar av sådana, som tagits ur sitt ursprungliga  sammanhang och placerats i en ny konstnärlig kontext. Uttrycket myntades av Marcel Duchamp 1915.

Bröderna hade en humoristisk ådra och hade vuxit upp med surrealisternas konstnärliga upptåg. Traktorsitsen – Mezzadro (arrendator på italienska) – samt en pall med cykelsadel, Sella, visades som prototyper på Triennalen i Milano 1957 och senare samma år ingick de i en utställning i Como. Här blev pallarna  en del av inredningen i deras första Wunderkammern, det ideala vardagsrummet.

De båda formgivarna ansåg att de lyckats med en design när de skalat bort alla onödiga  komponenter. Först då uttrycktes essensen i deras verk. Till idén hörde också att påverka föremålen så lite som möjligt. Sitsen, i modell från tidigt 1900-tal, fäste de med en kraftig vingmutter på ett böjt stålstativ, precis som traktorn har för en mer sviktande färd över ojämna åkrar. Träslaget påminner om tvärslån på ett oxspann eller en trästege.

Det skulle dröja till 1970 innan pallen sattes i produktion, genom Zanotta som än idag har den i sin kollektion. Mezzadro blev en omedelbar succé och efter att MoMa i New York köpt in den följde museer över hela världen efter. Traktorsitsen blev en designikon i modernismens unga historia.

Formgivaren och designhistorikern Stefano Casciani kallar Mezzadro, i boken, Furniture as architecture, för "den mest lyckade provokationen i italiensk design".

Bröderna Castiglioni, de samarbetade fram till början av 1950 talet även med brodern Livio, förblev under flera decennier en vital kraft inom italiensk design. Till deras mest kända objekt hör även golvlampan Arco från 1962.