Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Designklassiker: Cherner karmstol

Cherners eleganta designklassiker fanns på marknaden flera år utan hans vetskap, och det blev strid om upphovsrätten. Först 1999 blev de rätta omständigheterna klarlagda.

Designer: Norman Cherner (1920-87)

När: 1957-58.

Ursprungsland: USA.

 

Somliga möbler värks fram i vånda, andra har en svår bardom. Cherners stol hade ingen besvärlig födsel på Plycrafts möbelfabrik – den var avnavlad från George Nelsons lika slanka Pretzel chair. Men fortsättningen var desto mer besvärlig.

Plycraft var en amerikansk underleverantör till den stora möbelproducenten Herman Miller som efter bara ett år lagt Pretzel i malpåse (den återuppstod 1986). På Plycraft gillade man Nelsons stol och ville ha en ersättare. Uppdraget gick till Norman Cherner som genomförde projektet tillsammans med Plycrafts ägare Paul R Goldman. Kort därefter fick Cherner beskedet att projeketet lagts på is – men i realiteten satte företaget helt fräckt igång en produktion.

Det dröjde flera år innan Cherner fick vetskap om att hans stol fanns på marknaden – han såg den på en målning av Norman Rockwell som fanns avbildad på omslaget till Saturday Evening Post. Efter den publiceringen ökade stolen också i popularitet och Cherner inledde en strid om upphovsrätten. Tvisten slutade med att han fick royalty och i början av 1970-talet upphörde Plycraft med tillverkningen. Paul R Goldman fortsatte ändå att fördunkla stolens ursprung och i det lilla standardverket 1000 chairs från 1997 står Goldman som ensam upphovsman med tillägget, att stolen "tillskrivits Cherner som ett marknadstrick".

Det skulle dröja till 1999 innan de rätta omständigheterna blev klarlagda, detta i och med att Norman Cherners söner återupptog tillverkningen i nya företaget Cherner chair company. En av världens vackraste i sitt slag finns sedan dess åter till försäljning, numer även i Sverige genom företaget Decoscope.