Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Barfotanjutning i Sotheby's-chefens sommarhus på Orust klippor

Insmuget i naturen ligger det, Sotheby's-chefen Peder Isacsons sommarhus. Här uppe på Orusts klippor är det total barfotanjutning som gäller.

Foto: Anna Nyblaeus
”Det är underbart när man öppnar skjutdörrarna på morgonen”, konstaterar Peder Isacson, som i sex års tid tänkte ut sitt sommarhus in i minsta detalj. Här ligger det och hukar bakom klippan som störtar rakt ned i havet.
”Det är underbart när man öppnar skjutdörrarna på morgonen”, konstaterar Peder Isacson, som i sex års tid tänkte ut sitt sommarhus in i minsta detalj. Här ligger det och hukar bakom klippan som störtar rakt ned i havet. Foto: Anne Nyblaeus

Peder Isacson är Skandinavienchef för anrika internationella auktionshuset Sotheby’s, och hemma i vindsvåningen i Stockholm lever han som han lär; där är det späckat med samtida konst. Men här, vid Peders semesterviste på Orust, finns inte plats för så mycket konst på väggarna. Huset verkar bestå lika mycket av glas som av trä. Genom de stora fönstren och genomsiktliga skjutdörrarna kan man njuta i fulla drag av västkustens natursköna skiftningar och skärgårdens prakt.

– Dörrarna är viktiga också för att man ska kunna öppna upp, säger Peder.

– När det blir varmt blir det väldigt varmt bakom glasen. Jag vill inte ha gardiner, men jag hittade ett företag i Uppsala som tillverkar väldigt tunna gardiner till lastbilar och traktorer. När man drar ner ser man ut, men inte in. I och med utsikten drar jag bara ner när det är jättevarmt. Den är halva grejen här – jag tycker det är så vackert!

Gott om plats för vänner och släktingar. Både Peders far och syskon har hus runt knuten. De vita strama solsängarna fick Peder tag på via goda vänner i Italien.
Gott om plats för vänner och släktingar. Både Peders far och syskon har hus runt knuten. De vita strama solsängarna fick Peder tag på via goda vänner i Italien. Foto: Anne Nyblaeus
Peders farfar köpte tomten för 2000 kronor just efter andra världskriget, av en bonde som tyckte att den bara var stenig
Köket är ”enkelt och effektivt utan tjafs” förklarar Peder. Köksbänken är av plåt för att hålla den rena linjen. Möblerna är eviga klassiker som Sjuanstolar, Bumlinglampa, Ellipsbord. Kalkstensskiva över köksön och barstol från Ikea. Från det långsmala fönstret ser man vilka som kommer för att hälsa på.
Köket är ”enkelt och effektivt utan tjafs” förklarar Peder. Köksbänken är av plåt för att hålla den rena linjen. Möblerna är eviga klassiker som Sjuanstolar, Bumlinglampa, Ellipsbord. Kalkstensskiva över köksön och barstol från Ikea. Från det långsmala fönstret ser man vilka som kommer för att hälsa på. Foto: Anne Nyblaeus
Den vita kon är av Fredrik Wretman funnen under julgranen på en julutställning. Kvinnan i brons på sockel har Peder köpt i Köpenhamn. Bysten från början av 1900-talet är arvegods.
Den vita kon är av Fredrik Wretman funnen under julgranen på en julutställning. Kvinnan i brons på sockel har Peder köpt i Köpenhamn. Bysten från början av 1900-talet är arvegods. Foto: Anne Nyblaeus
Peder har samarbetat med lokala arkitekten Magnus Almung, specialutbildad i hur man anpassar byggnader på västkusten till miljön. Lärkträet grånar och smälter in i berget och naturen. ”Det går i linje med bergssiluetten, det är verkligen huset på klippan”, säger Peder.
Peder har samarbetat med lokala arkitekten Magnus Almung, specialutbildad i hur man anpassar byggnader på västkusten till miljön. Lärkträet grånar och smälter in i berget och naturen. ”Det går i linje med bergssiluetten, det är verkligen huset på klippan”, säger Peder. Foto: Anne Nyblaeus
Inklämd mellan klipporna går den diskreta trappan ned till badbryggan, för dopp när som helst

Nedanför glittrar vattnet mellan kobbarna. Det här är hans fristad, reservat och heliga tillflyktsort… och inte minst barndom och numera även döttrarna Sigrids och Alexandras uppväxt. Allt enligt en framfantiserad ritning i Peders huvud.

– Vi började bygga det 2007, med en lokal snickare från grannön som är jätteduktig, och lokal arkitekt som bor tio minuter ditåt (Peder pekar förbi den röda Bumlinglampan mot fjärden). De kan det här! Peders farfar köpte tomten för 2000 kronor just efter andra världskriget, av en bonde som tyckte att det bara var stenigt och klippigt. Först bodde farföräldrarna i en pytteliten gäststuga, fram till mitten av 70­-talet när ett prefabricerat hus slogs upp på berget. I vuxen ålder tog Peder över båthuset som med tiden skulle bli denna salta sommardröm.

Det avlånga fönstret vetter mot norr. Ovanpå står två skulpturer i blåmålad plåt av Timo Solin. Bredvid fönstret, Nurse painting av Richard Prince. Fågel av Ulla Kraitz från 1960–70-talet. Skrivbordet, numera med ”patina som tusan”, hade Peder som barn.
Det avlånga fönstret vetter mot norr. Ovanpå står två skulpturer i blåmålad plåt av Timo Solin. Bredvid fönstret, Nurse painting av Richard Prince. Fågel av Ulla Kraitz från 1960–70-talet. Skrivbordet, numera med ”patina som tusan”, hade Peder som barn. Foto: Anne Nyblaeus

– Jag gick runt i sex år och planerade, minns han och stegar runt för att riktigt visa det fysiska engagemanget i projektet.

– Men sedan byggde jag huset! Det är något av det roligaste jag gjort i mitt liv, att se hur det växte fram och att det passar med naturen. Sammanlagt 120 kvadratmeter – tre sovrum, barnens rum med mysigt loft, kök och vardagsrum i öppen planlösning, allt i mestadels vit­ eller omålad furu, som golvens breda, mjuka plankor.

– Det är nästan så att man inte vill ha mattor, för golvet är så skönt att gå på.

Jag har aldrig fixat eller såpat, det får vara så här, förklarar Peder. Mycket av hela grejen inomhus är svenska konstnären Emanuel Röhss prickigt abstrakta verk som han måttat och målat på plats i vardagsrummet. Vanligtvis baserad i Los Angeles arbetar Röhss utifrån foton, plockar ut de starkaste pixlarna, spänner upp duken och går loss med avancerad brandspruta. Peder har även en Röhss-skapelse i stockholmslägenheten. Där, liksom här på Orust, är inredningen mest en fond mot konsten, men helt betydelselösa är ändå inte möblerna.

Vardagsrummets centerpiece har svenska konstnären Emanuel Röhss målat på plats. Trägolvet är obehandlat. Kaminen har fönster både framåt och på sidorna, Peder gillar att se elden från alla håll. Sideboard från Dux. Ovanpå, bland annat näsduksskål från Venini. Även fågeln på soffbordet är Venini. I bakgrunden tidig 70-talskeramik i gult från Gustavsberg. Tavlorna till vänster om fönstret är av Olle Bærtling.
Vardagsrummets centerpiece har svenska konstnären Emanuel Röhss målat på plats. Trägolvet är obehandlat. Kaminen har fönster både framåt och på sidorna, Peder gillar att se elden från alla håll. Sideboard från Dux. Ovanpå, bland annat näsduksskål från Venini. Även fågeln på soffbordet är Venini. I bakgrunden tidig 70-talskeramik i gult från Gustavsberg. Tavlorna till vänster om fönstret är av Olle Bærtling. Foto: Anne Nyblaeus

– Jag försöker ha rena, bra material, inga konstigheter. Det är mest gamla grejer hemifrån, Dux Avanti-grejer, Ikeasoffa, det får inte vara för fancy, det här är landet! Peder pekar ut stranden, båthusen och bryggorna, och det visar sig att hans bror, syster och far bor på glada språngavstånd.

– Vi har hela udden, faktiskt, säger han.

På baksidan mot berget är det lä. Det ser ut som eternitplattor på fasaden men är ett ofarligt keramiskt material. Trätrallen går runt hela huset och spotlights lyser upp på kvällen.
På baksidan mot berget är det lä. Det ser ut som eternitplattor på fasaden men är ett ofarligt keramiskt material. Trätrallen går runt hela huset och spotlights lyser upp på kvällen. Foto: Anne Nyblaeus

– Framför allt tycker jag om tystnaden här. Att vara här får mig att slappna av. Jag gillar det off-season också, det är väldigt härligt att vara här i februari eller november, när det blåser. På jularna är det jättemysigt. När du bor i stan är det konstant ljud omkring dig, så det är så skönt att få tystnad. Att njuta av den.

Skulptur Den rosa ryttaren av Ulrika Hydman-Vallien från 70-talet. Till vänster ett litet mekaniskt verk Peder fyndat i London för 15 pund.
Skulptur Den rosa ryttaren av Ulrika Hydman-Vallien från 70-talet. Till vänster ett litet mekaniskt verk Peder fyndat i London för 15 pund. Foto: Anne Nyblaeus

Ur Sköna hem nr 7 2019.

LÄS MER: Hemma hos Putte Nelsson: ”Alla ska känna sig fria att slänga upp fötterna på bordet”

LÄS MER: Vintage deluxe – välkommen till designern Federicas sagolika våning i Milano