Foto: Anitta Behrendt / Living Inside

Dörr i bokhyllan och sovrum i en glaskub – huset med japanska influenser överraskar på insidan

Designern Lisbeth Kamstrups hus är en kärleksförklaring till japansk byggnadskonst. Här står enkelheten och hantverket i fokus.

Grunden till Lisbeth och Jesper Kamstrups hem lades då de för några år sedan reste genom Japan. Som designer har Lisbeth alltid varit intresserad av arkitektur, hantverk och estetik, men i mötet med den japanska byggnadsstilen och de japanska föreställningarna om hemmet, uppstod en massa idéer. Dessa har sedan dess har resulterat i det trähus som Lisbeth och hennes familj nu bor i. 

Huset är öppet, men med avgränsade privata utrymmen. Enkelt, men också avancerat. Detaljerat och diskret på samma gång – och med ett öga öppet mot naturen utanför. Gräset, träden och himlen känns hela tiden närvarande.

Bordslampa från Ikea och blandade keramikföremål bildar ett enkelt och harmoniskt stilleben i badrummet. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside

 

 

När familjens äldsta dotter behövde eget rum byggde man till en glaskub i vardagsrummet. Ett både funktionellt och estetiskt tilltalande tillskott i arkitekturen. På köpet fick soffhörnan också en mysigare och mer intim känsla. Väggen har målats med Jotuns färg Linblå. Bänk och soffa från Hay. Den flätade korgen är från Lisbeths eget företag, korgfabriken Lillerød. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Soffhörnan går i olika grå och blå toner, i kombination med trä som ger ett varmt intryck. Soffa från Hay, lampa från & Tradition, svarta bord från Herman studio och träbord i design av Nanna Ditzel. Väggen är målad i Jotuns Linblå. Fotot föreställer Lisbeths far som ung. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Lisbeth Kamstrup är utbildad produktdesigner och har tillsammans med sin far blåst nytt liv i den gamla danska korgfabriken Lillerød. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Exempel på företagets tillverkning. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside

– I den japanska byggnadstraditionen är hantverket, enkelheten och hållbarheten viktigt när man skapar ett hem. Vilket liknar oss här i Norden. En av de saker jag tog med mig från Japan är förmågan att skapa interiöra kvaliteter som man inte kan ana från utsidan. Vi åkte egentligen inte till Japan för att inspireras av deras arkitektur, men jag blev väldigt tagen av deras fokus på både detaljerna och helheten. När vi fann tomten här i Birkerød i utkanten av Köpenhamn, visste jag att jag skulle designa ett hus som var inspirerat av Japan åt oss, säger Lisbeth.

Väl uttänkta detaljer bidrar till enkelheten hos det 200 kvadratmeter stora svarta trähuset, som omges av en frodigt grönskande trädgård. En trappa leder upp till entrédörren, och när man kommer in möts man av ett stort kök och vardagsrum. Här pågår familjens gemensamma vardagsliv. 

Vi ville skapa enkla ramar åt vårt liv, där maten, umgänget och familjen är i fokus

Den andra halvan av huset är av mer privat karaktär. I familjen finns tre barn i åldrarna 7 till 11 år. Barnrummen är placerade nära de mer allmänna och dynamiska utrymmena, så att de har nära till både gemenskap och avskildhet. 

Äldsta dotterns rum har tillkommit senare, det är en stor fönsterförsedd kub placerad mellan kök och vardagsrumsdel. Med den skapades inte bara ännu ett barnrum utan även ett nytt och mer intimt uttryck åt den öppna planlösningen.

”En sak jag tog med från Japan är sättet att skapa interiöra kvaliteter man inte kan ana från utsidan”, berättar Lisbeth. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Ett mysigt hörn vid eldstaden. Klassisk papperslampa från Le Klint, soffa från Hay och trästol från FDB furniture. Bordet är en prototyp som Lisbeth gjort, vedkorg från Lillerød. Strax bakom soffan ligger den tillbyggda glaskuben som utgör äldsta dottern Ingrids rum. Genom de stora fönstren skymtas terrassen som löper runt huset. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Ingrids rum har svarta väggar och gardiner - med så mycket fönster är det ingen risk att det känns mörkt. Sekretär och pall är ommålade loppmarknadsfynd. Poster av Ragnar Persson från Ikea, limited edition. Korg från Lillerød. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Lisbeth har själv designat och byggt köket, med inspiration från japansk tradition där man tydligt skiljer på hemmets gemensamma och mer privata ytor. Matbord, Hay, stolarna är klassiska Sibast 06 och 07. Lampor från Le Klint och Lampe gras. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
På den grönskande tomten ryms en egen hönsgård. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside

– Interiören är i ständig omvandling i takt med att våra behov förändras. Vi ville egentligen bara skapa några enkla ramar åt vårt liv, där maten, umgänget och familjen är i fokus. Det var en härlig känsla att flytta in och plötsligt leva i rummen som vi själva planerat, ritat och byggt. Arkitekturen är väldigt förenklad och anpassad för familjeliv, och den funkar verkligen. Det stora köket med den enorma köksön där alla kan laga mat tillsammans. Att jag kan ligga i badkaret och titta upp mot himlen. Att naturen är så märkbar i alla rum, berättar Lisbeth.

Hon har inrett hemmet med tanken att allt måste ha en funktion och vara gjort med omsorg.

– Det är en ständigt pågående process där jag funderar på om föremålen som omger oss adderar något av värde till våra liv – gör de inte det har de ingen plats här. Jag vill omge mig med saker som jag vill behålla länge. Är de gjorda med eftertanke och känsla, ja då hör de hemma här.

Interiören är i ständig omvandling i takt med att våra behov förändras

Lisbeth har insett att hantverk från förr bidrar på ett positivt sätt i ett enkelt nybyggt hus.

– Jag är väldigt inspirerad av många av de äldre möbelklassikerna – men jag gillar också nytolkningar av gamla designtraditioner. Och jag älskar det unika och handgjorda. Jag tror att det är något vi alltmer vill omge oss med.

I ett hörn i det ljusa köket står en grupp klassiska danska designmöbler för barn där familjens yngsta kan sitta och rita och göra läxor. Väggarna är här målade i kulören Washed linen från Jotun. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Lisbeths och Jespers sovrum ligger som ett hemligt rum bakom dörren i vardagsrummets bokhylla. Korgar från Lillerød till tvättförvaring respektive i hyllan. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Sovrummets förvaringsmöbel har målats i samma ton som väggarna, Warm grey från Jotun. Fotokonst av Selma Lamai. Vägglampa från Lampe gras. Taklampa från &Tradition och bordslampa från Ikea. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside
Från husets terrass har man utsikt mot sjön Birkerød. Foto: Anitta Behrendt / Living Inside

I linje med dessa tankar har Lisbeth tillsammans med sin far väckt nytt liv i den gamla korgfabriken Lillerød, som startades 1890 av en svensk familj som utvandrade till Danmark, och var vänner till Lisbeths förfäder.

Det är viktigt att vi pratar om sakerna vi omger oss med

– Vi har tagit upp det traditionella hantverket med flätade korgar, men vi har uppdaterat designen. Det är ett stycke fantastisk kulturhistoria, Jag har ägnat mycket tid åt att fundera på hur man kan få in det här hantverket i ett modernt familjeliv. Det kan handla om tvätt, leksaker och förvaring i bokhyllan. Alla våra korgar är handgjorda och unika, de tillför mycket känsla i hemmet, säger Lisbeth som har tillverkat de flesta av korgprototyperna i det ljusa arbetsrummet i husets källare.

– Jag märker hur mina barn gärna vill skapa saker med händerna och tycker att det är viktigt att vi pratar om sakerna vi omger oss med. Förhoppningsvis inspirerar jag dem att skapa något som är meningsfullt för dem. 

Arr Rikke Graff Juel

Ur Sköna hem nr 9 2020. 

LÄS MER: Fyra musikstudios och spa – paret Bagge visar upp sitt lyxiga hem
LÄS MER: Hemma hos Edward Blom: ”Jag bejakar min inre tant”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 50% rabatt på 4 nummer av Sköna hem. Läs mer!