Drömvåningen fick en total remake & blev något utöver det vanliga – vilken färgfest!

Foto: Jonas Ingerstedt

Inredaren Harry Granlund tog sig an östermalmsvåningen som vore den en tom, vit målarbok – och färglade rummen ett efter ett i umbra, aubergine, burgunderrött och guld.

Ämnen i artikel:

Uppdraget var att piffa upp terrass­en till den nybyggda etagelägen­heten på Östermalm i Stockholm.

Totalyta: 500 kvm. Jodå, visst kunde Harry Granlund, inredningsarkitekt på Geco, göra det. Men allteftersom han lärde känna kunden och våningen, växte projektet. I originalskick var lägenheten genomgående vit. I stället presenterade Harry en betydligt färgstarkare idé.

Det är snudd på helgerån att inte förhöja den arkitektoniska dramatiken med färg

Foto: Jonas Ingerstedt

Från vitt till svart: Före makeovern var detta rum vitt. För Harry Granlund, Gecos inredningsarkitekt, var det snudd på helgerån att inte förhöja den arkitektoniska dramatiken med färg. Fönsternischen målades i mörk grönsvart umbra, och taket i en ljusare umbra, från KT color. Kortväggen blev ett konstverk när öppna spisen täcktes av guld–svart mosaik, av Studio Job för Bisazza, och svart kakel av Marcel Wanders, Bisazza. ”Vilka grejer är spännande i ett rum? Förstärk dem med färg! För lite djungelfeeling förde jag också in växter.” Ljus saknas inte, hela den motstående väggen är glasad ut mot terrassen i öster. Fotolampan med bladguldinvändigt är från Venetia studiums Fortuny-serie. Mullvadsfärgad sammetssoffa och divan Fat, samt brickbord, BB Italia, keramikvaser Ettore Sottsass. Tibetansk handtuftad matta, från Geco.

Foto: Jonas Ingerstedt

Lila beduintält: Vilken färgvärld vill en sexårig flicka leva i? Olika nyanser av rosa och lila står ofta på önskelistan, och ja, hon älskar det. Dottern har en egen liten mini-lägenhet med sovrum i det gamla rundade trapphuset, och här skapade Harry en känsla av beduintält med tjocka ridåer i lila sammet. Taklampan av Ingo Maurer är inuti målad med självlysande färg.

Foto: Jonas Ingerstedt

Hennes kontor: Olika nyanser av aubergine är temat här, och fönsternischen går i guld. Soffan av rosa konstpäls heter Cipria och är designad av bröderna Campana för Edra. Skrivbordet och stolen är från Minotti, och lampan med drake från Geco.

Foto: Jonas Ingerstedt

Regnbågsrum: Ett rum för dottern och hennes kompisar att mysa i. Soffa och puff Mah Jong, Missoni home/Roche Bobois, och det färgskiftande glasbordet från Glas Italia.

Foto: Jonas Ingerstedt

Mörkt tak känns högre! I gästlägenheten på entréplanet är temat burgunderrött och mattlila. ”Här lade vi mest krut på färgsättningen, tanken är att värdarna och övriga hemmet ska återspeglas och att känslan ska följa med genom sovrum, kök och badrum. Eftersom det inte är så högt i tak har vi målat det mörkt för att det ska kännas högre.”

– Det är inget fel med vitt och fräscht och skandinaviska material. Men här tyckte jag att det var synd att inte använda färger för att framhäva alla arkitektoniska detaljer och även kontrasten mellan våningsplanen. På nedre planet är det en klassisk östermalmsvåning, och en trappa upp en nyinredd råvind. Den kontrasten borde förstärkas och balanseras med färg.

Harry hade mest kontakt med kvinn­an i familjen – en färgstark, modeintres­serad person. Hon visade sig snabbt öppen för mer vågade grepp. Det var bara att ta fram paletten och börja färglägga.

Svarta kristallkronor förstärker känslan av Contemporary Classic

Foto: Jonas Ingerstedt

Umbra x 2: Hela det nedre planet går i två nyanser av umbra, den ljusare heter Terre d’ombre moyenne och den mörkare, Terre d’ombre naturelle, från KT color. ”Jordfärger är tacksamma att hänga konst på också, övergångarna blir mjukare, och mörka motiv med vit passepartout lyfter fram konsten.” Ett konstverk i sig: Ljuskronan Kelp från Brand van Egmond.

Foto: Jonas Ingerstedt

Filmrummet: ”Egentligen vore det optimala här mönstrade fåtöljer, men det har vi inte hunnit tala om än.” Men blomman på konstverket matchar ju? ”Ja, här funkar det inte, men generellt tycker jag inte att man ska välja konst efter färg.”

Foto: Jonas Ingerstedt

Contemporary Classic: ”Salongens svarta ljuskronor med klara prismor förstärker känslan av Contemporary Classic. De här kronorna kommer från legendariska Barovier & Toso, som gör kristallkronor i 25:e generationen!” Mullvadsfärgad soffa och fåtölj i grön sammet, soffbord och sidobord, allt från Minotti. De blanka, silverrosa gardinerna är i ull/silke, liksom mattan. Svart bets på golvet, umbra på väggarna och vitt med ett stänk umbra i taket.

Foto: Jonas Ingerstedt

Proffskök: Köket är Patricia Urquiolas Salinas för Bof . De matt grafitgrå luckorna har så kallad paper stone finish. ”Köksöns sida närmast, är för matlagning, och den bortre, för disk. Jag gillar skarpt att ön också har hyllor att ställa saker på. I det här köket ska det lagas mat, så alla vitvaror är proffsmaskiner från Grande cuisine.” I den angränsande matsalen: silkes- matta med blomstermotiv, och takkrona, Brand van Egmond.

Foto: Jonas Ingerstedt

Hans kontor: Här har Harry brett på med en mörkare och ”maskulin” umbra i tonen Terre d'ombre naturelle foncée, KT Color. Soffan i bordeaux-färgat skinn är platsbyggd och den randiga mattan från Missoni.

Foto: Jonas Ingerstedt

Matt möter blankt: Matsalen, som ligger i förlängningen av salongen, är målad i matt umbra. Lackat skåp med ”cirkelhandtag”, blankt sandfärgat bord och ljusbeige stolar i mohairsammet, från Max Alto och Minotti. Vaser och skålar Adelaide av designern Xie Dong för Driade. Takkronan är från Brand van Egmond, La vie en rose, och har nickelfinish.

Och i takt med att allt det vita täcktes av lager med umbra, guld och mosaik, gled projektet över till en total remake. Hela inredningen fick en mer kontinental, extravagant touche, med tyngdpunkten på italienskt. Modern classic där nere, och modernism där uppe.

– Här fanns alla förutsättningar för att stretcha gränserna, skapa stämningar med färg och belysning, och få en optimal avvägning mellan funktion och estetik.

Det enda som låg kvar där den låg var den svartbetsade fiskbensparketten.

I många rum har taken samma umbra­nyans som väggarna.

I det här Patricia Urquiola-köket ska det lagas mat!

Foto: Jonas Ingerstedt

Guldläge: Materialen är italiensk kalksten och mosaik från Bisazza. Badrumset från Bof och spegel slipad i venetiansk stil, hämtad av Harry i Venedig. Kulört vas, Venini, ljusstake, Catellani & Smith.

Foto: Jonas Ingerstedt

Romerskt bad med tv: ”Vi ville skapa en varm, lustfylld stämning av både romerskt bad och modernt spa.” Ja, det som är infällt i kalkstensväggen är en tv-skärm. Vas från B&B Italia.

Foto: Jonas Ingerstedt

Kökets bistro: Här äter man till vardags. Kökskänslan är förstärkt med randigt kakel i umbra och vitt, plattorna är 50 x 30 cm och så blanka att ljuset re ekteras. Soffan i naturskinn är platsbyggd, bordet och stolarna från Minotti. Kvastlampan är Brand van Egmonds Broom.

Foto: Jonas Ingerstedt

Gästtoalett: Här skruvade vi upp tonen ett snäpp, det är som att kliva in i en underbar tavla.” Marcel Wanders har designat Bisazzas mosaik Tulips i rött, grönt, guld och plommon. Sanitetsporslin och övrig inredning, Bisazza bath. Venetianska lampor av handmålat siden.

Foto: Jonas Ingerstedt

Drömmigt dressing-rum: Makeovern i dressing-rummet var prio nummer ett. Tidigare var det mindre, sämre disponerat och lite rörigt med klädstänger och öppna hyllor. Nu, en dröm i boutiquestil med högskåp och ”island” från Rimadesios serie Cover. Skåpen har profiler i brons, tonade spegelglas och belysning. ”När belysningen är släckt döljs innehållet, och när den är tänd har du full överblick över kläder, skor och väskor. En del är för kjolar, en för långklänningar, och så vidare. Lampkronan med korsettskärmar gjorde Brand van Egmond för Dior. En riktig fashionlampa.” Dressingroom-ytan är 50 kvm och har även makeupavdelning med bland annat sminkkyl. Vit matta i ull och siden.

Den största bristvaran är ofta inte pengar, utan kunskapen om vad man faktiskt kan göra

– Folk tänker ofta fel när det gäller tak. Ett lågt tak känns högre om det är målat mörkt. Det är när man har högt i tak man kan måla det vitt. Den största bristvaran för att skapa ett unikt hem är ofta inte pengar, utan kunskapen om vad man faktiskt kan göra!

Disposition av entréplanet: hall, sa­long, matsal, kök, hans kontor, dressing­ room, master­-badrum (med direktför­ bindelse upp till master­-sovrummet) och gästlägenhet. På övre planet: sällskaps­rum, hennes kontor, filmrum, master­-bedroom och dotterns minisvit.

Ur Sköna hem nr 12, 2017

 

LÄS MER:

Färgguide: Måla och inred ton i ton – inredarens knep 

Kika in hemma hos tv-kocken Jessica Frej – här går allt i rosa 

Tavlan satte tonen i det här eleganta hemmet med guldkant – se hur! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 300 000 andra - läs Sköna hem! Se erbjudande!