Foto: Johan Sellén

Färg, konst och udda föremål i Marias våning

Ett hem är inte ett hem utan en personlig touch, tycker Maria Millqvist Englundh och hennes familj som fyllt sin vackra våning med sådant de själva vill leva med: färg, konst och udda föremål.

Pampigt men samtidigt totalt avslappnat. Låt oss inte förenkla genom att kalla det eklektiskt, här stiger vi in i ett hem som är både originellt och komplext, fyllt av mod, konst och en lekfullhet i detaljerna.

– Att omge mig av vackra miljöer ger mig både inspiration och rekreation, säger Maria Millqvist Englundh om sitt stora inredningsintresse.

Hemmet är en tidslinje i ett liv. Här finns detaljer från resor, här finns minnen. Ett hem är inte hem utan en personlig touch
Bibliotekets bokhylla är platsbyggd med hyllplan klädda med skinn från Tärnsjö garveri. Här trängs litteratur om konst, design och arkitektur, med konst och prydnadsföremål. ”Alla saker har sin plats på något vis.” Foto: Johan Sellén
LG Lundberg är en favoritkonstnär och vän, verket Stängsel över det antika bordet är signifikant. På bordet står keramik av Hans Hedberg och Åke Holm samt en marmorljusstake av Lara Bohinc. Foto: Johan Sellén
Maria Millqvist Englundh driver pr-byrån Spoil concept i Stockholm. Foto: Johan Sellén

Hon driver tillsammans med sin man Johan pr-byrån Spoil concept i Stockholm. Tillsammans med sina två år gamla döttrar, Margaretha och Elizabeth, bor de i en niorummare på fjärde våningen med utsikt över Lärkstaden. Byggnaden är i tegel och från 1915. Känslan är brittisk och den viktorianska erans formspråk tilltalar paret som har metropolen London som inspirationskälla för både design och inredning.

Sovrummet med stoppad sänggavel, kuddar och heltäckningsmatta har en ombonad hotellkänsla. Bordslampa från Oscar&Clothilde. Foto: Johan Sellén

– Jag gillar kontraster. Jag är uppväxt i ett 60-talshus, vårt kontor ligger i gamla arkitekturskolan, som är en av Stockholms främsta exempel på brutalistisk arkitektur och vårt hem är en klassisk våning från förra seklets början. 

Stilkänslan som vuxit fram under parets gemensamma livsresa med flera gemensamma hem kallar hon för ”modern classic”, internationell och lite maximalistisk. Hennes enda regel är att byggnaden ska framhävas i inredningstonen man väljer. 

Vasen Dagg från Svenskt tenn och fotografi av Sanna Sjöswärd. Foto: Johan Sellén
I köket står en soffa som blivit en plats där hela familjen slår sig ner medan maten lagas. ”Jag tycker om när det är avslappnat, tycker inte att man ska behöva sitta stelt på en pinnstol.” Foto: Johan Sellén

– Vi har bevarat, förstärkt och förskönat. Exempelvis har vi framhävt stuckaturen. Och vi har gjort allt själva och inte anlitat någon inredare, det faller sig naturligt med tanke på mitt arbete, säger Maria som också har intressen i textil- och möbelagenturen Tibbey & Co.

Textilier är något som Maria vurmar starkt för numera.

– I min första egna lägenhet hade jag inga mattor eller textilier, jag är glad att det har kommit tillbaka, både i mitt hem och i stort. Jag älskar mattor. Faktum är att textilindustrin har präglat min egen familj, Sven Erikson är min anfader, berättar Maria, och syftar på mannen som på 1800-talet var en av drivkrafterna bakom Sveriges första mekaniska bomullsväveri och fick Sven Eriksonsgymnasiet i Borås, känt för att uppmuntra entreprenörsanda, uppkallat efter sig.

Noshörningen av skinn köptes på en antikmässa. Väggkonst av Daniel Sandberg. De två urnorna är antika. Foto: Johan Sellén

– Att komma från en entreprenörsfamilj har självklart format mig, det är inte så många kvinnor som startar bolag och anställer, som jag gjorde 2005.

Matsalsbordet köptes på Harrod´s i London. Stolarna är svensktillverkade från Gemla som gjort möbler för hand sedan 1860-talet. Taklampa formgiven av Jason Miller, från Roll&Hill. Vas av Ingegerd Råman. Foto: Johan Sellén

Maria har sin bakgrund i reklambyråvärlden och har arbetat med inrednings- och livsstilsvarumärken som Kasthall, Lara Bohinc, De La Espada, men även Nationalmuseum och Fotografiska. För henne är det självklart att ha örat mot marken och koll på trender och tendenser.

I rummet som kallas för biblioteket står ett marmorbord, Bermuda, ritat av Thomas Eriksson för Asplund, stolar i modell Åbo av Axel Einar Hjorth och en matta från Layered. Foto: Johan Sellén

– Man brukar säga att bästa sättet att dölja sin egen dåliga smak är att följa modet. Själv är jag inte intresserad av att följa det senaste, vi har inte den typen av ”bocka-av-objekt” i vårt hem.   

Våningen är fylld av personliga objekt, antikviteter som tagits hand om med största omsorg, välvald nutidsdesign, kvalitetstextilier och konstfotografier, och alla saker har sin plats.

Den antika skärmen ger skydd mot insyn i sovrummet. Lamporna är från Porta romana, liksom deras ikoniska Duck feet lamp. Ljusstakarna är antika. Foto: Johan Sellén
Det ovala hallrummet öppnar upp till resten av våningen. Taklampan är från Roll&Hill, modellen heter Castle. Ett medvetet stilbrott mot den varsamt retuscherade stuckaturen. ”Kontraster är allt, det ger de där kickarna.” Matta Lucy från Kasthall. Foto: Johan Sellén

– Hemmet är en tidslinje i ett liv. Här finns detaljer från resor, här finns minnen. Ett hem är inte hem utan en personlig touch.

Paret har ett stort konstintresse som funnits där sedan unga år, de är roade av att köpa men budgeten har varierat från år till år.

Sittmöbeln i det ovala hallrummet är ett antikfynd, en säng som en gång har stått i ett slott. Paret lät måla, stoppa och klä om den till en dagbädd. Tyget är från brittiska Osborne & Little. Puffen bredvid är från Missoni. ”Spegeln över spisen är min mans egen design. Det blev effektfullt med spegelstavar, det både ramar in och sprider ljus på ett vackert sätt.” Det rosa huvudet är en skulptur av den amerikanska inredningsdesignern Kelly Wearstler. ”Jag gillar inte kitsch, men gärna detaljer med glimten i ögat.” Foto: Johan Sellén
Bilden på de två kvinnorna är ett verk av konstfotografen Julia Hetta. Vardagsrummets väggar har fått en matt rosa nyans från Zoffany. ”Vi har främst rosa och blått i våningen. Färgerna skiftar beroende på hur ljuset faller, just vardagsrummet känns väldigt krispigt när solen ligger på,” säger Maria. I vardagsrummet hänger en vintage Baccaratkrona i kristall. ”Ett passande smycke för det här rummet som har avbildande änglar i stuckaturen”. Soffgrupp från Oscar&Clothilde, matta från Kasthall. Foto: Johan Sellén

– Vissa av konstverken vi har är lite tyngre och ganska mörka. Jag minns en hantverkare som sa att han tyckte att det var läskigt att vara hos oss. Jag som ofta vaknar glad har funderat på om det kanske är så att konsten fungerar som en motsats, en slags balans för mig.

Inredningsanalys av Sköna hems inredare Charlotte Pettersson

1. Antikviteter

Inredningen har sin grund i flera stilar och epoker som art deco, 1800-tal och 1950-tal, blandat med en och annan nutida möbel. Sammantaget blir blandningen en tillbakablickande stil som känns tidlös. 

2. Färgval

Vitt som bas, svart som komplement och rosa eller duvblått i lagom doser är återhållet men också lekfullt. 

3. Elegans

En otvetydig elegans präglar hela hemmet. Här finns utvalda möbler och objekt som alla har starka uttryck men det blir aldrig plottrigt eller överlastat eftersom de får luft och yta runtom, raffinerat och välavvägt. 

4. Köket

Köket har allt ett modernt kök behöver men med klassiskt inramning. Lägg till den kraftigt duvblå kulören som ger ytterligare en dimension av egensinne. Och att ha en soffa i köket är väl höjden av lyx! 

Ur Sköna hem nr 3 2020. 

LÄS MER: Dominika Peczynski om sitt hem: ”Jag vill ha mönster, färger och för mycket prylar”

LÄS MER: Så formade inredaren Sophia sitt drömhem i etagevåningen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Köp 8 nr av Sköna hem - få 4 vitvinsglas från Iittala. Läs mer