Foto: Anne Nyblaeus

Färg och fantasi i vacker våning med touch av amerikanska Södern

Här bor en skattletare med sina två döttrar. Efter ett kringresande liv har hon skapat en lekfull och fantasieggande värld av kulörer, kultur och äventyr. Den stockholmska vardagen får vänta utanför.

Det är svårt att sätta fingret på vad som är så osvenskt med detta hem som på många sätt är en typisk Stockholmsvåning, belägen på Östermalm och uppförd i slutet av 1800-talet. 

Kanske ligger förklaringen i att innehavarinnan är uppvuxen i New Orleans. För visst förnimmer man lite av stadens mystik i hemmet? I den självsäkra färgsättningen med dess karibiska undertoner, hos sirligheten som leder tanken till de snirkliga gjutjärnsbalkongerna i French quarters, och i den romantiska känsla som är så typisk för den amerikanska Södern, den som rymmer så mycket skönhet och tragik.

Och jodå, huset hon växte upp i och som varit i familjens ägo i generationer blev totalförstört av orkanen Katrina … 

Foder och lister är målade i samma kulör som väggarna. Med vita lister hade intrycket varit äldre-dam-aktigt, nu blir effekten i stället mer edge.

Själv menar hon att stilen överlag är engelsk, efter att ha bott många år i London. Hon kallar den ”delvis excentrisk, aldrig neutral”. Och hon tycker om att blanda in gamla saker. En skattletare kallar hon sig, hemmet ska påminna henne om världen och om hennes äventyr. Som medicinflaskorna hon grävde upp redan som barn och nu står på en hylla vid arbetsplatsen.

– Vrakspillror från det förflutna. De känns viktiga eftersom vi bor i en så avlägsen del av världen.

Våningen på Riddargatan blev hennes för två år sedan. Van vid ett kringresande liv världen över, behövde lägenhetsinnehavarinnan plötsligt skyndsamt skaffa ett nytt hem till sig själv och sina två döttrar som nu är 10 respektive 5 år. Lägenheten hon fann hade en ståtlig kakelugn och många bevarade äldre detaljer, men den haft samma ägare i ett halvt sekel och mycket behövde åtgärdas. 

De gröna bägarna i glas hittades i Toscana medan silverbrickan är arvegods. Foto: Anne Nyblaeus
Rummen i fil skapar en spännande siktlinje. Närmst, i sovrummet, syns en vit fåtölj som följt med från New York, ett numera restaurerat secondhandfynd. Middagsbordet i mellersta rummet är Bruna Mathssons magiska pjäs Maria flap, som kan omvandlas från stort bord till med plats för många till att vecklas ihop likt origami och förvaras i en garderob. Inköpt hos Jackson design. Foto: Anne Nyblaeus
Det stora blå... I sovrummet har inte bara väggar utan även garderober, lister och det specialbyggda nattduksbordet målats i Farrow & Balls kulör Oval room blue. Stolen i mässing är en antikvitet från New Orleans. Vägglampa från Vaughan ovanför det specialbyggda nattduksbordet. Överkast, Himla. Foto: Anne Nyblaeus
I sovrummet ryms en arbetsplats byggd med utgångspunkt från Hans Wegner-skrivbordet och med hjälp av designern Linnea Bach Gärde. Hyllsystemet är Vitsœ i design av Dieter Rams. Foto längst upp till vänster av vännen Adina Fohlin. Foto: Anne Nyblaeus
Från den ljusa hallen kliver man genom höga pardörrar in till vardagsrummet där man omsluts av färgprakt. Pall med flätad sits från Walles & Walles. Foto: Anne Nyblaeus

– Planlösningen är knepig, 144 kvadratmeter med tre väldigt stora sovrum, medan köket är litet precis som de andra sociala ytorna. 

Hon fick hjälp av designern Johanna Sundblad och företaget J interiör & design som skapat smarta platsbyggda lösningar i både kök och badrum. Det har blivit en snygg kontrast till inredningen som överlag är av äldre slag.

– Med undantag av några få nya, moderna inslag är allt jag äger arvegods eller sådant jag hittat på auktioner i Europa eller USA. Jag har renoverat sakerna själv, jag ser förbi förfallet, i stället ser jag skönheten och att – det här kan jag få liv i igen!, skrattar hon.

Vi har ingen tv. Mina barn ska vara läsare och det är de. Och det finns berättelser runt allt vi äger som betyder något för oss.

Konst och böcker är viktiga delar av hennes liv. I sin ägo har familjen tusentals böcker, men eftersom det i hemmet inte finns plats för ett bibliotek går de ofta till sitt förråd och hämtar nya, därför är bokhyllorna är i stadig förändring.  

– Vi har ingen tv. Mina barn ska vara läsare och det är de. Och det finns berättelser runt allt vi äger som betyder något för oss.

Fotokonst av Sally Mann började hon att samla på redan i tonåren, innan konstnären blev känd. 

– Bilderna påminner mig om min barndom i den amerikanska Södern. 

I hemmet har hon vinnlagt sig om att inreda för kreativitet och lek. I äldsta dotterns rum målades våningssängen från Ikea i en kulör som gifter sig med väggfärgen, runt sängen skapade hon ett bildcollage med sidor ur gamla böcker köpta secondhand, som satts upp med häftstift.

Böcker är i ständig rotation i hemmet, nya hämytas ofta från förrådet. Här är ett urval på soffbordet Arlanda från B & B Italia, en 80-talsklassiker designad av Paolo Piva. Foto: Anne Nyblaeus
Lägenheten är inredd med färg som främsta komponent. Valet föll på Farrow and Balls kulör Oval Room Blue. Mattan från Walles & Walles är medvetet diskret för att inte konkurrera. Soffan med öppen rygg är köpt i en antikaffär i Charleston och har klätts i ett specialbeställt tyg från Indien. Karmstolarna av Hans Wegner. Taklampa Arctic Pear från Ochre, vägglampa, Mantis. Foto: Anne Nyblaeus
Girafferna signerade Patrick Mavros, London, är numrerade och avbilder av verkliga individer. De kan dessutom kopplas ihop och placeras tillsammans. Foto: Anne Nyblaeus
Bokhyllan må sitta i hörnet men är central i hemmet. Spegeln är köpt på auktionsfirman Bruun Rasmussen. Foto: Anne Nyblaeus
Den ståtliga lakelugnen flankeras av verk av fotografen Sally Mann: ”Hon är den första konstnären jag började samla på”. Vägglampan Ficus från Aromas del campo, golvlampan i mässing och bordslampan är båda från Vaughan. Foto: Anne Nyblaeus

– Det här hemmet är lekfullt och syftet är att det ska passa barnen, det ska helt enkelt charma dem. Eftersom vi bor mitt i staden, en stor skillnad från där jag växte upp, och det är mörkt mellan husen så jag vill tända barnens fantasi. I deras rum har vi byggt in bokhyllor, vi gör terrarium tillsammans och jag skaffade en lampa som i sitt sken visar stjärnhimlens korrekta konstellationer.   

Hon har alltid inrett sina hem med ett färgtema. 

– Det började med att min mamma hade trädgårdar som var monokromatiska, lite som Sissinghurst Castle Garden i England (park som anlades av författaren Vita Sackville-West på 30-talet, reds anm). Därför känns det helt naturligt för mig att använda färg så att den märks. Vad jag har lärt mig är att färg kan ge illusionen av större rymd. När jag ville måla foder och lister i samma kulör som väggfärgen avrådde alla mig, men jag visste vad jag ville. Med vita lister hade intrycket varit äldre-dam-aktigt, nu blir effekten i stället mer edge.

Allt du ser hemma hos mig existerar i relation till väggfärgen, vissa textilier är till och med specialgjorda i Indien för färgens skull.

Att välja färg var en komplex uppgift. Eftersom den svenska livsstilen utspelar sig till stor del i hemmet och ljusets växlingar över årstiderna är så extrema gjordes grundliga research för att hitta en väggfärg som skulle fungera året om.

– Jag gjorde oräkneliga tester som jag sedan observerade i ljusets skiftningar. Konsulterade även vänner inom filmindustrin och konstnärer som kan det där med ljus. Jag älskar sedan länge Farrow & Ball och kulören jag valde skiftar från grönt till grått och i minst fem nyanser av blått, den sätter tydligt olika stämningar.

Hon har således inrett med färg snarare än med saker. 

– Allt du ser hemma hos mig existerar i relation till väggfärgen, vissa textilier är till och med specialgjorda i Indien för färgens skull. En textildesigner som hjälpt mig beskrev inredningsprocessen som att komponera musik. 

Soffhörnan i köket är platsbyggd av Johanna Sundblad. Bordsduk och servetter från Himla. Vaserna är arvegods. Foto: Anne Nyblaeus
Köket med smarta, minimalistiska lösningar är skapat av designer Johanna Sundblad, det är platsbyggt precis som soffan. Fläkten är specialbyggd från Fjäråskupan, bänkskiva och stänkskydd i carraramarmor, induktionshäll, Miele. Foto: Anne Nyblaeus
Bricka av Liselott Watkins för Svenskt Tenn och tekopparna är meissenporslin i mönstret Blue Onion. Foto: Anne Nyblaeus
Våningssängen Ikea Mydal effektfullt inmålad i kulören Green Blue från Farrow and Ball. På väggen hänger bland annat bilder ur boken Animalium av Jenny Broom tillsammans med bilder från konstböcker och antika vykort som tillsammans skapar en egen fantastivärld. Foto: Anne Nyblaeus
Det rosa badrummet har designer Johanna Sundblad ansvarat för i sin helhet. ”Men den rosa färgen valde min yngsta dotter.” Foto: Anne Nyblaeus

Inredningsanalys av Sköna Hems inredare Charlotte Pettersson

Förstärk intrycket av färg genom att använda den generöst. Det gör den självklar på samma sätt som vitt, och ihop med en väl vald accentpalett skapas en klassiskt modern stil som håller i längden.  

1. Stark färgeffekt

Att låta samma färgpalett vandra från rum till rum blir effektfullt. Mäktigast blir det om rummen ligger i fil som här. Men självklart blir det ett starkt uttryck även om man inte ser alla rum på en gång. 

2. Harmonisk kombination

Den dominerande turkos färgen är harmoniskt kombinerad med trätoner, vitt, svart, guld och en aning blått som accent. Pricken över i blir några stänk av lilarosa och magenta.

3. Hitta rätt ton

Färgvalet här är en turkos nyans som innehåller lite grått för att inte bli för bjärt. En aquaton som känns både färgstark och naturlig – den känns igen från fåglars fjäderdräkt och skiftningar i himlen och vattnet. 

Arr Hedvig Törneman

Ur Sköna hem nr 9 2020. 

LÄS MER: Fyra musikstudios och spa – paret Bagge visar upp sitt lyxiga hem 

LÄS MER: Hemma hos Edward Blom: ”Jag bejakar min inre tant”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 50% rabatt på 4 nummer av Sköna hem. Läs mer!