Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus

Färgstarkt i Falsterbo – här möts inspiration från tre generationers kreativa kvinnor

I villan i Falsterbo har kvinnor från tre generationer lämnat avtryck i form av möbler, konst och älskade föremål. Ingen har varit rädd för färg, allra minst nuvarande ägaren Amelie Wrede, som spinner vidare på arvet från mamma och mormor.

På 1930- och 40-talen var Ullastina Rettig, Amelie Wredes mormor, en firad filmskådespelerska. Som ung Malmöbo roade hon sig säkert i Falsterbo, en av de hetare badorterna i början på 1900-talet. 1915 byggdes några grosshandlarvillor på mark som tidigare varit strandäng. En av dessa villor skulle hon ofta komma att besöka på 60-talet, och själv bli ägare till.

Amelie berättar:

– På 50- och 60-talet var huset ett sommartillhåll för teaterfolk. Ägare var då Felix Alvo, filmproducent och Povel Ramels manager. Vissa av dem som umgicks här har lämnat spår. Bland annat har vi en orange dörrmålning i vardagsrummet som Yngve Gamlin gjorde på 60-talet. Yngve Gamlin var förutom artist en skicklig konstnär och scenograf, han inredde bland annat Operakällaren och Teatergrillen.

"Hästen i art déco var mammas och silverasken gav hon i 70-årspresent till min morfar." Det gröna metalläpplet ishinken är 60-tal från australiensiska Daydream production. Bokstavskulorna är en present. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Slettvollsoffan med grön spelkortskudde från Christian Lacroix är ny. Björktaburetten i karljohansstil och biedermeierfåtöljerna är antikfynd från auktion. Soffbordet med travertinskiva har stått i huset så länge Amelie minns. Lutad mot väggen, Svante Kedes pastell av Ullastina Rettig. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Det 105 år gamla sommarhuset i Falsterbo utsattes på 1960-talet för en modernisering vars spår Amelie nu sopat igen. Men några anakronismer lät hon vara kvar, som tillbyggnaden med perspektivfönster. "Taket lades om med taktegel och nockpannor från tiden, och jag lät tvätta allt, byggarna tyckte nog jag var lite excentrisk. Men uttrycket är helt annorlunda nu." Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Amelie Wrede på övervåningens gamla fållbänk, finurligt integrerad i balustraden. Amelie på Instagram: @a_wrede_interior. Foto: Privat

– Jag undrar om inte min vackra mormor charmade till sig att få köpa huset. Tyvärr hade Felix Alvo moderniserat och byggt till, runt 1960, så när mormor tog över några år senare var mycket av originalcharmen borta. Sedan jag ärvde huset för drygt åtta år sedan har jag arbetat med att ta tillbaka de ursprungliga byggnadsdetaljerna. Jag har bland annat tagit bort perspektivfönster och satt in fönster med spröjs efter en gammal förlaga i garaget, och rekonstruerat balkongen efter originalet. Men perspektivfönstren i den lilla tillbyggnaden fick vara kvar. Allt behöver inte vara perfekt tidsenligt. Jag gillar 60-talsvintage, och den epoken ingår också i husets historia.

I tillbyggnaden har Amelie sitt showroom, fullt av tygprover och omklädda möbler. Som renoverings- och inredningskonsult är hennes fokus färgsättning.

Amelie har sitt arbetsrum i tillbyggnaden från 60-talet. Karmstolar i björk, restaurerade och omklädda i svart linne. Skrivbordsskivan i ek är specialbeställd, sidenlampan vietnamesisk, sisalmatta, Artwood. De förgyllda händerna är Amelies mormors, Ullastina Rettig, skulpterade av Willy Gordon. "Jag fick skulpturen av mormor eftersom våra händer är snarlika." Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Amelie har själv klätt om den gustavianska soffan med ikattyg samt rokokostolarna runt matsalsbordet från Artwood. Ovanför porfyrbordet hänger ett fotografi på Magnus Piper, Amelies farmors morbror. "Mamma hittade det på auktion, jag älskar det." Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Amelies mormors händer i gips, förevigade av skulptören Willy Gordon. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Rokokobyrå med turkost tema: Klongljusstake, retrolampa med sidenskärm och antikt kopparstick. Stearinljus, Ester & Erik och doftljus, Baobab. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus

– Jag älskar starka färger och vill att det ska hända något när man kommer in i ett rum. Man kan göra hur mycket som helst med textilier och färg. Tycker jag att det händer för lite möblerar jag om eller byter klädsel. Men jag är ingen professionell möbeltapetserare så jag klär bara om mina egna möbler.

Är det du som har målat ett sovrum i knallorange?

– Nej, färgen är från 60-talet! Jag fortsatte på samma linje i hallen, målade med Farrow & Balls orange kulör Charlotte's locks direkt på den gamla strukturtapeten. Och till det tyckte jag att det var snyggt med brädgolv och golvlister i mörkt grått. Det var först förra sommaren som jag rev ut alla heltäckningsmattor med linoleum under och fick fram trägolven. Fantastiskt att de fanns kvar! Samma sak med dörrarna, de var täckta med plywood och mina kompisar trodde mig inte när jag sa att spegeldörrarna från 1915 säkert fanns kvar.

– Jag har inte kunnat göra alla arbeten själv, som att byta taket. Men jag har pluggat byggnadsvård och varit med och klättrat på stegar under hela processen!

Köksbordet kommer från en lantauktion och stolarna från Magis. "Porslinshundarna är salt- och pepparkar, jag fick dem av mina belgiska kusiner eftersom jag alltid haft cavalier king charles spanielhundar." Vas på ställning, Hemtex. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Finurligt integrerad i balustraden, en fållbänk med dyna i afrikanskt tyg. Taklampan är art déco och fruktskulpturen kitsch från mormor. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Här är den gustavianska taburetten klädd i turkost tyg från Pierre Frey och mohairpläden neongul. Baddräkten på väggen var Amelies mormors. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Det vita Ikeaköket livas upp av diverse vintagefynd och kökshandduk från La cerise sur le gâteau. Kaklet är handslaget och glaserat för en äldre känsla. Över spisen, kolteckning av Amelies mormor som ung, signerad "Till Ullastina Rettig Willy G". Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Dörren är dekormålad av Yngve Gamlin, känd underhållare och allkonstnär på 1950-60-talen. "Den ena sidan av dörren får påminna om 60-talets tillägg, på andra sidan ser man den gamla framtagna spegeldörren. Bakelithandtaget var sönder och ska ersättas." Biedermeierfåtöljerna omklädda i vitt är auktionsfynd. På det svarta bordet, lampfot från Vietnam med buteljgrön sammetsskärm, lilla lampan på räcket, Flos. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus

Vid inredningen av husets 210 kvm har Amelie byggt vidare på den grund som lagts av mormor och mamma: mormors skulpturer, morfars fåtölj, mammas guldspeglar ... Allt med stort affektionsvärde. Sedan har Amelie gjort mängder av egna auktionsfynd som hon restaurerat och klätt om. Hemligheten bakom den lyckade inredningen ligger i mixen av antikt, vintage och modernt. Det är en konst att kunna para ihop rokokostolar med skånsk allmoge och nutida konst så att resultatet inte blir pannkaka.

Du säljer inte det här huset i första taget, va?

- Aldrig! Jag har tillbringat halva min uppväxt här. Det finns så mycket av min släkthistoria i huset, och jag vill inte för mitt liv att något händer med tomten som är stor som en mindre park. Här omkring styckas det av tomter överallt och plötsligt dyker det upp svarta lådor bland sekelskiftesvillorna. Jag vill gå runt i min oförstörda trädgård och mata ekorrar, en av dem lyfter själv på locket till fågelmataren och äter. Så söt!

Inredningsanalys av Sköna Hems inredare Charlotte Pettersson

Livfull elegans 

Pigga färginjektioner mot en elegant inredning med konst och antikviteter. Amelies hus i Falsterbo är en lektion i att våga färg på ett sofistikerat sätt.

Stilmöte i svartvitt. Porfyrbordet är 1800-tal, stolen rokoko och ljusstakarna empire. Foto på släkting, tidigt 1900-tal. Gul vas av Anna Kraitz, Målerås. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Rokokobyrå med turkost tema: Klongljusstake, retrolampa och antikt omramat kopparstick. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus
Den orange sovrumsfärgen är från 60-talet. Nu matchad av orangeklädd, gustaviansk taburett och uppsydda hissgardiner i spanskt tyg. Byrån har målats knallgul i kulören Lemon cake från Farrow & Ball. Foto: Anne Nyblaeus / Anne Nyblaeus

1. Omatchat

Svart och vitt är alltid sobert, tidlöst. Lägg därtill en knallgul glasvas, turkosa stearinljus i empirestakarna och några citrusfärgade böcker, och vi är på 2020-talet med all säkerhet.

2. Matchat

Bulliga rokokobyråer har vi ju sett förut. Det är där färgen kommer in! Tack vare 70-talslampan med turkosgrön skärm och tavlan med en matchande grön passepartout, förs möblemanget in i samtiden med en humoristisk twist. Som pricken över i, ett grönt ljus i Broberg & Ridderstråles ljusstake Gloria för Klong.

3. Omvänt

I stället för färgklickar mot antikviteter och vit fond ... Här nedan är det full fräs med färg och de vita detaljerna blir utropstecken i kulörhavet. Ett enkelt och effektivt sätt att använda mycket färg i rummet utan att det blir plottrigt och cirkus av det hela.

Ur Sköna hem nr 7 2020. 

LÄS MER: Fyra musikstudios och spa – paret Bagge visar upp sitt lyxiga hem
LÄS MER: Flytande gränser i ”James Bond-huset”: ”Man får årstiderna rakt in i vardagsrummet”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Köp 8 nr av Sköna hem - få 4 rödvinsglas från iittala. Läs mer!