Inredaren Lena Adèle Alinder tog hjälp av feng shui och wabi sabi för att skapa ett hem i harmoni.

Du kommer in i ett vackert rum och känner omedelbart ett behagligt lugn. Rummet utstrålar trivsel, du skulle kunna bo här. Känslan som rummet ger dig kan sammanfattas med ett ord som harmoni.

De flesta av oss skulle säga att här bor en person med öga för inredning och estetik. Och arkitekturen, rummet i sig, skulle vi också säga spelar stor roll.

Proportionerna, ljusinsläppen, snickeriernas fina detaljer. Allt det här stämmer för den som besöker Lena Adèle Alinders lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Men här får man addera ytterligare en dimension till upplevelsen. En österländsk hand, till vissa delar knappast synlig för oss, men viktig för henne. Efter att ha levt i tio år på en stor hästgård en bit ut på landet skulle familjen flytta in till stan och Lena Adèle, som är inredare och inredningsjournalist, ville skapa en ”oas i storstadsdjungeln”.

– Som buddhist valde jag feng shui och wabi sabi som mina ledstjärnor, berättar hon. Feng shui kommer ursprungligen från Kina och Indien och är en lära som beskriver hur vi påverkas av vår miljö. Det kan vara möbleringen, färger, ljus, ljud, doft och motiv på en tavla.

Utgångspunkten är en övertygelse om att det finns energier runt omkring oss, och att dessa påverkar oss. Vi ska därför lära oss att leva i harmoni och samspel med den energin och vår omgivning. De viktigaste verktygen i denna vilja är de fem elementen samt yin & yang och baguan.

– När det finns balans mellan dessa element så gynnas chiflödet, vår livskraft.

Lägenheten är på drygt hundra kvadratmeter med ett stort ateljérum som upptar nästan halva ytan. Här är kontor, matsal, ateljé, soffhörna, yogaplats och gästrum i ett. Men inte samtidigt. Baguan är en kartläggning av livsaspekterna i ditt liv, förklarar hon vidare. Varje aspekt är kopplad till en särskild del av hemmet och livet. Genom att hennes lägenhet är kvadratisk till formen så blir aspekterna, vilka ingår i ett rutmönster, lätta att urskilja och förstärka. Något Lena Adèle gjort i alla delar.

– Yin & yang är motpoler som samspelar med varandra som till exempel svart och vitt, starkt och svagt, och inte minst kvinnligt och manligt. Wabi sabi tar i sin tur utgångspunkt i naturen och ”den tidlösa, tillåtande skönheten”. Slitage ses inte som något negativt, utan tillför ytterligare en dimension.

– Som buddhist vet jag att allting är i rörelse, och i stället för att gå emot så går man med rörelsen. Lite mindre kamp alltså. Konst och symboler ger positiva bekräftelser, så det är inte för inte som detta hem bjuder på både buddhistiska och hinduistiska symboler.

Staffliet kan också ses som en symbol för en kreativ skaparkraft som finns i detta hem. Men för den iakttagelsen behöver man knappast vara troende.

Med sina feng shui-verktyg och wabi sabi-tankar rensade Lena Adèle bort och renodlade när hon flyttade in. Det mesta blev vitt som sedan på yin-&-yang-vis kontrasterades med svart. Den stora soffan placerade hon intuitivt på snedden framför kakelugnen i stora rummet och här trivdes hon direkt, bland annat blev det här hon slog sig ned för den dagliga meditationen.

– Först långt senare läste jag om baguan och den viktiga, centrala platsen i ett hem, livspunkten för frid och harmoni. Och med rutmönstrets hjälp såg jag att den befinner sig exakt där jag placerat soffan! Punkten där jag trivdes så bra.

Många speglar och fontäner i flera rum fungerar som chiförstärkare, menar hon. Därtill har hon med säker hand blandat de österländska inslagen med västerländska, inhandlade på loppis eller Ikea.

Liksom att gammalt här samsas med nytt, och billigt med dyrt.

Publicerad i Sköna hemn nr 3, 2013.

För mer feng shui, läs bloggen Simplicity som skrivs av Jannice Wistrand, certifierad feng shui-konsult.