Antikvitetsauktioner och Blocketfynd, platsbyggt och hemsnickrat. Inredningsarkitekten Bita Hård af Segerstad skapar ett hem i oavbruten rörelse.

D

et var takhöjden som avgjorde saken.

– Jag föll pladask! Känner mig klaustrofobisk när det är lågt i tak, kan till och med gå med på mindre fönster till förmån för högt i tak, säger Bita Hård af Segerstad, som 2016 köpte sin bostad – då en lägenhet som stått helt orörd sedan 70-talet. Här bor hon med sin man Anton, sonen Matheo och hunden Duffy.

matbord matrum kok vardagsrum oppenplanlosning stolar

Foto: Patric Johansson

Det är öppet mellan vardagsrummet och köket med matplatsen. Matbordet är ett gammalt franskt, med stenskiva, ”supersliten, precis som den ska vara”. Kaféstolarna är olika modeller från tidigt 1900-tal

– Lägenheten ligger på andra våningen, och på den tiden – huset är från 1885 – gällde att våningarna längst ner var de finaste och mest påkostade med tjusig stuckatur och stora kakelugnar, berättar Bita. Det var runt den vackra kakelugnen i vardagsrummet paret planerade lägenheten som sammanlagt har tre rum. De flyttade köket, byggde ut badrummet och skapade en gästtoalett.

– Det var ett renoveringsobjekt utan like, vi rev allt. Lite tråkigt var att putsen på väggarna och i taket var så porös att den lossnade i stora block. Restaurationsarbetet blev därför ganska omfattande. När det var dags för golven drog de med andan i halsen bort heltäckningsmattorna och hittade något som Bita bara hade kunnat drömma om.

kok inspiration gront gratt oppen planlosning

Foto: Patric Johansson

Bita har insett att carraramarmor inte är ett bra material i just köket. ”Visst är det fint, men det blir fläckigt.” Speglar återkommer på många håll i hemmet, här hänger en i guldram.

Jag gör mig aldrig av med min rosa Verner Panton-stol; den är verkligen inte den mest bekväma möbeln men dynamisk på något vis, kvinnlig

– Breda tiljor! De är så otroligt fina och genomgående i hela lägenheten. Jag var supernoga med att de inte fick slipas, eftersom jag ville ha det där ruffa kvar, så att det nästan ser ut som att man ska få stickor i fötterna. Men det får man inte för de är målade med lager av lack, jag vet inte hur många hinkar jag har använt, skrattar hon. En av anledningarna till att Bita inte räds att vända upp och ner på allt i en lägenhet är att hon är ett proffs och arbetar som inredningsarkitekt till vardags.

– Det enda jag inte gör är möbeldesign, men vem vet, det kanske kommer längre fram…

vardagsrum kakelugn fatolj

Foto: Patric Johansson

Kakelugnen är sekelskiftesbostadens hjärta. ”Jag skulle aldrig köpa en bostad utan kakelugn, dels är den vacker och bär sin historia, dels är funktionen på vintrarna viktig. Att lyssna på sprakande brasa ligger djupt i oss människor.”

Bita hard af segerstad skona hem

Foto: Patric Johansson

Hon har inredningsdesign i blodet eftersom hennes föräldrar drev en inredningsbutik i Bålsta utanför Stockholm när Bita var liten.

– Varenda helg och varje dag efter skolan var jag i butiken, extrajobbade och hjälpte till att skylta om. Mitt intresse för inredning började tidigt och är ett arv från min mor. Bita tycker att man ska ge av sig själv i sitt hem, göra det personligt, och laborera med trender lite som man vill.

– Själv försöker jag att vara bångstyrig ibland, svänga av från den stora massan men samtidigt märker jag hur påverkad jag blir av trender. Hennes egen stil tycker hon är lite av en kameleonts.

– Utspridd och spretig, en möbel kan plötsligt få mig att tänka om hela hemmet! Ett hem ska alstra värme, kännas bekvämt med många sköna sittplatser. Det ska finnas avställningsytor där man kan ställa sitt glas med vin, något som väldigt ofta saknas. Det här är det första hemmet som Bita tänkt att hon inte skulle göra något ”helt galet” med. Väggarna är målade i stillsamma grått och vitt, trägolven lackade och husets historiska själ intakt.

– Men jag gör mig aldrig av med min Verner Panton 123-stol klädd i rosa. Den är verkligen inte den mest bekväma möbeln, men dynamisk på något vis, kvinnlig. Medan den svarta Karl Erik Ekselius-fåtöljen i skinn är en favorit som är skönare än soffan. Jag har en förkärlek för svart skinn, gärna lite slitet, för mig blir det ett maskulint element.

vardagsrum fatolj soffa gra

Foto: Patric Johansson

Sittplatser är avgörande i ett hem, tycker Bita. ”Soffan och fåtöljerna står utplacerade så att vi inte ska sitta på rad, jag vill kunna flytta runt.”

Ett hem ska alstra värme, kännas bekvämt med många sköna sittplatser, och ha avställningsytor där man kan ställa sitt glas med vin.

Hela hemmet balanserar mellan det historiska och det moderna, i varje rum återfinns dessa kontraster. Bita pratar också om det feminina och det maskulina som energialstrande motpoler. I köket har det kantiga, antika franska matbordet kompletterats med en rund, avskalad spegel på väggen. I sovrummet samsas ett antikt vitrinskåp med välvda former och knarrande luckor, med de räta linjerna hos moderna, inbyggda garderober försedda med tysta skjutdörrar.

– Min bild av det feminina är ett brett seende ända ut till periferin, medan det maskulina är mer som ett tunnelseende, jag hade den här diskussionen med min man senast igår kväll, skrattar hon.

vitrinskap forvaring antikt

Foto: Patric Johansson

Vitrinskåpet från tidigt 1800-tal fyller en funktion som förvaring i sovrummet.

– Det kvinnliga kopplar jag till det runda. Jorden är rund och det finns mycket mer runt kröken som kvinnor behöver ha insikt om, kopplat till familj och barn, medan män inte har samma behov av att känna så.

Bita är den som inreder hemma, medan hennes man, som är musikproducent, sköter andra saker i familjen.

– Jag tycker väldigt mycket om auktioner, men söker på många olika ställen när jag är ute efter inredning. Och vem gillar inte att göra fynd på något secondhandställe? Hon snickrar och målar om, sprättar upp och syr om, tycker om att förändra och gör det ofta i bostaden.

vardagsrum fatolj gardin gratt gront

Foto: Patric Johansson

Vackra saker samlar Bita gärna på sig. Figurerna på pinnen i metall, köpte hon i Chelsea, London.

– Jag flyttar runt små saker hela tiden, och möbler får också byta plats. Målar gör jag med något eller några års mellanrum. Faktum är att jag litegrann ångrar den grå färgen här hemma, jag tröttnade snabbt på den. Punktbelysning är också viktigt för helheten, och ett sätt att få fram en känsla av rörelse i rummen. Bita använder lampor med stor eftertanke, och tycker också om att skapa effekter med hjälp av speglar.

– Speglarna, ja. Jag tycker om att ha många, gillar reflektionerna och dessutom ger bilden i spegeln ett helt annat perspektiv av det som finns i rummet.

Ur Sköna hem nr 8 2019, prenumerera på Sköna hem.

Prenumeration banner SKH_1200x628 (1)