Marta hittade drömgården på Österlen – köpte den osedd och flyttade över Atlanten
San Francisco-bon Marta Fry hade länge längtat efter ett liv på landet men inte hittat rätt plats. Genom vänner blev hon tipsad om en 1800-talsgård – i skånska Hagestad! Hon blev så förtjust i bilderna på nätet att hon köpte gården utan att ha sett den på plats och flyttade över Atlanten.
Den prisbelönta landskapsarkitekten Marta Fry kände sig alltmer främmande i sitt hemland USA och i det San Francisco där hon under många år bott. Klyftorna i samhället ökade, det politiska klimatet hårdnade och hon längtade efter en stor förändring. Under ett semesterbesök i Sverige blev hon stormförtjust i landet och bestämde sig för att detta skulle bli hennes nya hem.
Jag har under många år designat vingårdar i Napa Valley och Sonoma och längtat efter ett liv på landet
– Den ordnade landsbygden här och det sinne för struktur som nästan verkar ligga i svenskarnas dna tilltalade mig. Jag har under många år designat vingårdar i Napa Valley och Sonoma och längtat efter ett liv på landet, men inte hittat rätt plats förrän nu. Kanske har den skandinaviska minimalismen och den organiserade stilen här kommit ur en historia av krävd sparsamhet, att man bara skaffat sig det som var nödvändigt och att man vårdat det man har, resonerar Marta och fortsätter: Jag älskar hur den minimalistiska, avskalade stilen kompenseras med mysighet, särskilt i hur man förhåller sig till ljus. I varje fönster lyser en liten lampa och överallt finns det stearinljus. En vanlig morgon på vilket bageri som helst står tända ljus, oavsett säsong. Det är nytt för mig.
Vi sitter runt köksön med en kopp kaffe som blir en kopp till. Huset doftar välkomnande av kryddiga doftljus och i bakgrunden spelas klassisk musik på hög volym. Det är fint att lyssna på bilden av Sverige genom Martas ögon.
Sedan hon under genomförde sin masterutbildning i landskapsarkitektur och urban design vid Harvard University har hon drivit sin flerfaldigt prisbelönta designverksamhet MFLA studios i San Francisco. Med flytten till Sverige skulle Marta etablera en svensk gren av designverksamheten med säte här, men med resten av verksamheten, de anställda och kunderna kvar i San Francisco var det nödvändigt att hitta en plats som möjliggjorde smidig pendling till USA när det behövdes. Valet föll på Österlen i Skåne.
– Naturen här är så fantastisk med sin öppenhet, närheten till havet och det platta landskapet. Marken tar upp ungefär tio procent av synfältet och resten är himmel. Att bo i det här är väldigt speciellt för mig som är van att bo i tät och hög bebyggelse.
Efter att goda vänner, som redan flyttat från USA till Österlen, tipsat om den 295 kvm stora, trelängade 1800-talsgården i Hagestad föll hon pladask och köpte huset utan att själv ha inspekterat det. Den hade allt hon letade efter – en vacker grund, gott om boyta både för henne själv och för uthyrning och verksamheter, en stor och uppvuxen trädgård och massvis med utvecklingspotential. Hon sålde sitt hus i San Francisco - ett topprenoverat hus med egen trädgård i ett av stadens mest progressiva områden - packade ihop sina tillhörigheter och flyttade till Hagestad.
Efter sex månader av renovering anlände inredningen från USA med skeppslast till hamnen i Trelleborg. Det som nyss stod i ett modernt hus i San Francisco skulle nu möblera en bondgård på Österlen. Det märks att Marta är trygg i sin stil. Möbler i neoklassicistisk och gustaviansk stil blandas med skandinavisk design, inslag av shaker och influenser från Asien. Basinredningen hålls samman av en neutral färgskala och naturliga material som hon varierar intrycket av genom att byta ut eller flytta runt på detaljer. Trä, ull, lin och sten som accentueras efter säsong och humör med hjälp av en färgrik kudde, en pläd, bukett eller ett intressant reseminne.
Jag vet att resultatet inte är en typisk skånegård, att det är lite annorlunda.
– Min inredning har formats över lång tid och bygger på resor jag gjort, föremål jag ärvt, och sena kvällar på danska och svenska auktionssajter. Löjliga impulsköp och loppisfynd blandat med antikviteter och föremål jag letat riktigt länge efter. Jag vet att resultatet inte är en typisk skånegård, att det är lite annorlunda. Men det är mitt hem, där föremål och stilar från olika platser i världen möter det lokala.
Runtom i hemmet återkommer vackert och harmoniskt arrangerade stilleben, anspråkslöst skapade på ett sätt som lyser av mångårig stilsäkerhet och ryggmärgskänsla. I all sin design är Marta generellt intresserad av repetition och strävar efter att skapa rytm, upprepande mönster och lager i sina kreationer. Tankar kring gruppering, lager och nivåer i harmonisk symbios, något som går igen i alla miljöer inne såväl som ute. Och som landskapsarkitekt kanske de flesta av Martas tankar och visioner ändå cirkulerar kring trädgården.
– Här på den skånska landsbygden är det helt nödvändigt att plantera i lager och nivåer för att försvara sig mot klimatet och vinden som ofta viner runt husen. Med gården ärvde jag en uppvuxen trädgård med en 170-årig historia av trädgårdsodling som givit mig en bra struktur och ett ramverk att noggrant utforska, editera och addera i, säger hon.
Som ny i landet roar hon sig med att utforska växligheten och betrakta hur landskapet förändras över året. Hennes första år i Hagestad har handlat om att upptäcka sin egen trädgård, förstå vad som fungerar och vad som behöver ändras.
– Jag känner mig hemma här och ser fram emot att lära mig svenska, utforska naturen, kulturen och landet. En del av mig älskar stadslivet och jag är glad att jag lätt kan ta mig till storstäder runtom i Europa och fortfarande får mina doser av San Francisco. Men att dagligen kunna vakna till soluppgången här, släppa ut hundarna, kasta boll med dem i trädgården och dricka mitt kaffe i morgonsolen – det är oslagbart.
LÄS MER: Eget orangeri och lummig trädgård på Österlen – här fann blomsterkreatören Maria sin oas
LÄS MER: Familjen renoverade sekelskiftesvillan och uppfyllde sin lantliga husdröm