Sotheby's-bossens våning är fullspäckad med konst – ända ut på terrassen!

Foto: Anne Nyblaeus

Det var aldrig något snack om saken. Konst och antikviteter har alltid varit Peder Isacsons grej. Det syns såklart också i den skandinaviska Sotheby’s-bossens egen Stockholmsvåning.

Peder Isacson fick i sin ungdom ett gott råd av sin kusin: ”När du söker jobb ska du inte gå via HR-avdelningen utan prata alltid med högsta chefen.” Sagt och gjort, när fadern åkte ut och seglade passade Peder på att smita från Göteborg till Stockholm för ett möte med dåvarande chefen för Stockholms auktionsverk. Unge Isacson charmade sig målmedvetet in på Auktionsverket, jobbade hårt och sög metodiskt åt sig experternas kunskaper. När Peder började på Sotheby’s institute i London sponsrade Auktionsverket kurslitteraturen.

Numera försörjer han sig på sin passion och är senior samt managing director vid Sotheby’s Skandinavienfilial. Det anrika internationella auktionshuset har här endast två anställda, Sofia Ekeroth de Almeida (vars hem visades i Sköna hem nr 5/2018) och så Isacson här.

– Många vet inte vad vi är och gör i Sverige, men vi har en omsättning på uppåt 35 miljoner dollar per år med en vinst på 6–10 miljoner dollar. Vi är ett jäkligt bra team, Sofia och jag, säger Peder, som kommer forsande hem från kontoret några kvarter bort, parerande en telefon som oavbrutet ringer och plingar och en ilsken tweenie-dotter som smäller i dörrarna.

Jag har aldrig köpt någonting för att tjäna pengar utan alltid för att jag tycker om det

Foto: Anne Nyblaeus

Över Eilersensofforna och Duxfåtöljerna i läderklädsel böjer sig Castiglionis Arcolampa. På väggen till höger, konstverk av Emanuel Röhss. Bakom dörrarna skymtar Svenskt tenns korallröda skåp Wellpapp.

Foto: Anne Nyblaeus

Blandad kompott med några av Peders konstfavoriter, som figur av Fernandez Arman, Hans Isakssons klementinklyfta i guldmålad brons och en kleinblå inglasad tvättsvamp. Metallfat från Svenskt tenn.

 

Foto: Anne Nyblaeus

Peders idol är franska konstnären Yves Klein, här är emellertid hans signaturblå färg tolkad i ett verk av finske Juri Markkula. Till höger en tavla av unga konstnären Jim Thorell. Peder hjälpte honom ställa ut i New York, tavlorna sålde slut i ett nafs, och Peder fick denna som tack. På rokokobyrån, keramikhöna av Eva Darpö. Matsalens runda tavla är gjord av Hans Isaksson, och i taket hänger en skulptur av en systembolagspåse, av samma konstnär. Rosa keramikskulptur av Mårten Medbo – både Peder och hans döttrar älskar färgen.

Foto: Anne Nyblaeus

Kök från Boffi. Sjuanbarstolar i läder runt köksön. Armatur Mooois Heracleum ll. Ljusstakar, Svenskt tenn.

Foto: Anne Nyblaeus

Poul Kjærholms PK 22- fåtöljer mot väggen. Sfärisk skulptur i taket av Lars Englund. Till vänster en av Peders unga svenska konstfavoriter, Emanuel Röhss, vars signifikanta pixlar är blandteknik av foto och färg sprejad mot duken med avancerad brandspruta.

Foto: Anne Nyblaeus

Peder reser mycket i arbetet som Skandinavienchef för auktionshuset Sotheby’s, men har haft vindsvåningen i Stockholm som sin bas i 15 år.

Han balanserar en magnifik blombukett i ena handen och en stor Hortusvas från Svenskt tenn i den andra. Peder öppnar kranen i köket, ljummet vatten blir väl bäst? På väggen mittemot Marc Quinns verk Frozen garden, gräs och blommor i formalin, ett av vindsvåningens få föreställande verk, förutom favoriten Hans Isakssons trompe l’œil-skulpturer som hänger i matsalstaket som systembolagskasse och pryder vardagsrumsbordet i form av fruktklyftor.

– Det här är Isakssons lilla apelsin, utbrister hans namne entusiastiskt.

– Han gör ju i brons, känn på den hur tung den är, det är lite kul!

Hela den anslående sexrummaren i 1930-talshuset i Stockholm är späckad med samtida konst, ända in på toa, i döttrarnas rum och ut på övre planets terrass där Hans Isaksson återkommer med sina frukter, staplade på hög i gjutjärn och granit i ett slags pastisch på falliskt gudsoffrande.

Men framförallt figurerar icke-figurativa konstverk ”för den sköna känslan att fantisera och tänka vidare i det man ser” som Peder säger. Han handlar bara med hjärtat.

– Jag har aldrig köpt någonting för att tjäna pengar utan alltid för att jag tycker om det. Den där kicken man får är så obetalbar.

Det roligaste Peder vet är att drömma och fundera, planera för hur fint han ska göra omkring sig

Han har dessutom blivit personlig vän med flera av konstnärerna, ”här är Oscar Furbacken!” ropar Peder och stannar till vid en installation av en liten grotta i glasbox precis vid trappan.

– Oscar satt i kassan i min lokala Ica-butik, jag älskar sådana möten – han gjorde den här till mig och kom hit och tittade ut var den skulle placeras, säger Peder förtjust, förklarar att det

roligaste han vet är att drömma och fundera, planera för hur fint han ska göra omkring sig.

Förmodligen var Peder Isacson en av få små pojkar som redan i förskoleåldern bestämde sig för en karriär inom de högsta konsternas marknad, kanske som ett resultat av när han som grabb sprang hos farfar som hade en massiv samling samtida konst, och norska farmor som berättade om föremålen så att tiden stod still för Peder som lyssnade i andakt.

– Där hängde ju tavlor i rader, kinesiskt porslin, japanska samurajsvärd, skulpturer… Det var inte alltid jag tyckte det var vackert eller estetiskt, utan jag tyckte historierna var spännande.

Peders pappa var inte lika entusiastisk över sonens framtidsplaner, trots ett ambitiöst projekt med antikaffär i garaget i Peders tidiga tonår.

1994 blev han Sotheby’s-medarbetare på heltid och kunde alltså ha firat 25-årsjubileum om det inte vore för de fem åren Peder Isacson drev Verner Åmells Londongalleri. Här slipade Peder sin säljnerv, lärde sig ”göra själva dealen”.

– Det älskar jag, säger han, men konstaterar samtidigt att han nästan tappar känslan för det ekonomiska värdet efter att ha upplevt sådana sensationsauktioner som när Sotheby’s 2012

sålde Edvard Munchs Skriet för nära 120 miljoner dollar.

Foto: Anne Nyblaeus

När man kommit upp för trappan till våningens övre etage möter en inglasad skulptur av Oscar Furbacken. Övriga verk av Hanna Ljungh, Olle Bærtling och Erik Dietman.

Foto: Anne Nyblaeus

På terrassen syns Hans Isakssons fruktskulptur av omålad brons. ”Den älskar jag!” deklarerar Peder.

Foto: Anne Nyblaeus

I anslutning till övre våningens badrum finns en specialgjord platsbyggd el/ångbastu, snickaren var mycket stolt. ”Jag gillar ju det här organiska”, säger Peder.

Foto: Anne Nyblaeus

Från Duxsängen med linnelakan blickar Peder rakt ut mot terrassen, stadstaken och himlen.

Foto: Anne Nyblaeus

Härligaste stadsterrassen med utsikt över Hedvig Eleonora kyrka och en prydlig rad buxbomsbollar. ”Det är Ibrahim på

Olas blommor – ett riktigt blomstergeni – som hjälpt mig med dem”, säger Peder. Utemöbler från Fermob. Kanna, Svenskt tenn.

– Man blir så blasé på det. Egentligen är det bara verket du ser, oavsett om det kostar 15 000kronor eller 15 miljoner, säger Peder, vars egen bästa deal var försäljningen av en svensk samlares Lucio Fontana-målning för 20 miljoner dollar – världsrekordpris!

Efter fem år hos Åmells körde Isacson kusin-tricket igen, ringde upp högsta chefen på Sotheby’s och meddelade att han var redo för ett karriärdrag, fanns det några möjligheter?

– Då tog det 30 minuter, så ringde de tillbaka, ”Ja, kom hit!” Så Sotheby’s är både min familj och på något sätt mitt hem.

Ur Sköna hem nr 10 2019

Läs mer:

Terrass med två våningar och pergola – snacka om himlen runt hörnet!

Barnfamiljens mysiga vindsvåning är full av konst & rå betong – kika in!

Himmelsk takterrass högt över Gamla stans takåsar – se unika vindsvåningen

Våning med magisk terrass och bastu högt över takåsarna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 300 000 andra - läs Sköna hem! Se erbjudande!