Claud Cecil Gurney var en gosse med smak för skönhet, som vid tjugo köpte sin första soffa på auktionshuset Christie’s. Ändå blev han finansman. What a waste. Det kom han så småningom på själv och grundade lyxtapethuset de Gournay i London.

På andra sidan sovrummets tapetserade lönndörr, Claud Cecil Gurneys privata badrum med reproduktioner i olja efter holländska mästare, gjorda i designhuset de Gournays kinesiska ateljéer. Fristående badkar Oceans från Castello baths. ”Målarna har minst femton års övning. De älskar vad de gör och lägger sina känslor i varje detalj. Kineserna kallar det för ’the spirit resonance’, själens eko.”

De Gournay är en förfranskning av Claud Cecil Gurneys engelska släktnamn. Klart att världens mest exklusiva, handmålade sidentapeter ska ge associationer till 1800-talets stora tapethus i Paris. Även om de Gournays tapeter tillverkas på kinesiska landsbygden i nutid.

Till sitt eget sovrum har mister Gurney valt L’Eden, Edens lustgård, ursprungligen av Joseph Fuchs för franska Desfossé 1861. Snidad säng med stoppade gavlar i silkessammet, de Gournay, antik kinesisk porslinslampa och bordi Georg III-stil, från John Nicholas antiques i Chelsea. Kudde, Beaumont & Fletcher.

Hemma i tapetmakaren Claud Cecils mews house i Knightsbridge, London, är känslan att ömsom befinna sig i Edens lustgård, ömsom i ett Parispalats. Huset kallas mews house för att det en gång var stall i gatuplanet, med kuskbostad ovanpå. Claud Cecil Gurney köpte det för drygt fyrtio år sedan och renoverade och byggde ut i etapper, tills han för nio år sedan rev alltihop och byggde nytt från grunden – han sprängde till och med ut för ett källarplan.

– Jag hade bott här så länge att jag visste precis vad jag ville ha. Enda förändringen var att jag flyttade vardagsrummet högst upp, för där strömmar ljuset in från både öst och väst.

Tapetmakaren Claud Cecil Gurney vid Bosporens stränder.

Dagsljusmaximering är Claud Cecil Gurneys främsta käpphäst, i konkurrens med antiminimalism.

Sålunda togs det radikala greppet att leda ljusflödet från tredje våningen ända ner till hemmabion i källaren – via glasade golvpartier och en trappa helt i glas. Modernt och urbant.

– Det är svårt att inte dras till arkitektur med ljus och enkla linjer, med många rektanglar och få kurvor. Jag tror att hela nyckeln till god arkitektur ligger i kombinationen klassiskt och nutida.

Rives du Bosphore, Bosporens stränder, originaltapeten gjordes för franska Dufour 1810. Möblerna är handgjorda hos de Gournay, inklusive de gustavianska stolarna i Queen Anne-stil. Glastrappan löper mellan alla fyra våningarna.

Claud Cecil Gurney bör veta, för han samlar på hus och är ganska bortskämd. Utöver Knightsbridge har han i skrivande stund en gård i Kent, en kroatisk olivfarm och lägenheter i Paris och Moskva.

Huset i Knightsbridge ligger behagligt nära deGournays showroom i London, ett av företagets många globalt. Resan började för sextio år sedan när lille Claud följde med sin mamma på auktion.

– Mamma lärde mig att se förtjänsten i det som andra inte såg något värde i, tavlor, möbler och diverse. Med tiden började jag samla på kinesiskt porslin och georgianska möbler. Jag köpte min första Georg III-soffa när jag var tjugo på Christie’s, minns inte hur mycket jag betalade, 800–900 pund kanske, jag stred för den. Men då var jag fortfarande amatör. Folk tror att det är på landet man hittar fynden. Men om det finns ett förtjusande georgianskt bord på en lantauktion och ni är två som bjuder, kommer det gå för ett högre pris än det är värt. I London finns det kanske fem sådana bord på samma auktion: låt då de två, tre första gå till dem som desperat vill köpa, så kan du få de sista till ett resonabelt pris.

Fondtapeten i soffdelen av salongen heter Willow, hängpilsmönster syns genom spiselkransen av glas och går igen i gardinerna i sidenorganza. En av Georg III-sofforna, originalet, ropade Claud Cecil in som 20-åring på Christie’s, den andra är en kopia från de Gournay. Matta, Rug company, soffbord 60-tal från loppis i Paris. Samojedhunden är dottern Hannahs. ”Under den georgianska eran blev benen på möblerna bara tunnare och tunnare. Benen på den här soffan har tagits ner till sin yttersta gräns, men den håller för fyra stora karlar eftersom den har den exakt rätta lutningen för att fördela vikten. En intelligent och vacker konstruktion. Gamla möblers ande och charm kommer av att de använts, gått sönder och lagats. Denna är lagad vill jag lova.”

På Gurneys CV: jordbruk, bokföring, ekonomi, bankrörelse, fastigheter, tapeter…

– Till slut vann den kreativa glädjen över att slava i finansvärlden. Det började med att jag letade efter en speciell kinesisk tapet till ett hus jag hade vid Brompton Square. Jag hörde mig för hos ett amerikanskt företag, en av mina rivaler idag, och fick ett snorkigt svar. Den tapet jag önskade skulle kosta 20000 pund att få handmålad, sa de. Runt 220000 kronor i dagens penningvärde, för ett enda rum. Och detta är trettio år sedan. Jag satte mig att räkna och antog att om en kinesisk tapetmålare tjänade en dollar om dagen och att det tog tio dagar att måla en tapetlängd, plus siden och färger… 400pund, högst 800pund, vore ett rimligt pris. Men 20000? Verkligen? Så jag åkte till Kina och startade en egen fabrik.

Tapeten med kinesiskt motiv heter Coutts och är som alla de Gournays tapeter handmålad beställningsvara. I denna del av salongen har Claud Cecil Gurney sitt minikontor, omgiven av glashyllor med de Gournays kinesiska porslin och äkta antikt. Spegeln är 1700-tal, fast ny och handsnidad från de Gournay. På golvet burmesiska buddhor. Art deco-skrivbordet och lampan är fynd från en antikmarknad i Paris.

I uppstarten hade de Gournay några små ateljéer på landsbygden. I dag har företaget runt 200 toppyrkesmän anställda i Kina. Utöver handmålade tapeter, många custom-made, har företaget slagit sig på tillverkning av sidentyger, porslin och antika möbler. Priser finns inte på webbplatsen, fås endast på begäran. Bland kunderna finns skådespelerskan Keira Knightley, modedesignern John Galliano och prinsen av Wales.

– Folk frågar om jag är konstnär eller designer, och jag måste alltid svara nej. Jag kan varken måla eller designa, men jag har ett skarpt öga. Jag kan se om en sak är lovely eller inte, jag kan se vad som är fel och ändra det. Jag började med att leta efter mönster i franska 1700-talpalats, och när jag hittade en målning, textil eller ett porslin jag tyckte om: ”Vi gör en sådan tapet!” Jag hämtar nästan all inspiration från det europeiska 1700-talets orientaliska svärmeri – kinesiskt och japanskt porslin, siden och måleri, koreanska och japanska kimonor och handmålade skärmar, indiska mogulmålerier … Österlandet är en outsinlig inspirationskälla, tänk allt som fanns där medan europeerna fortfarande levde i grottor.

Monuments of Paris, gästrumstapeten är handmålad på antikbehandlat rispapper. Möblerna och spegeln är handgjorda, från de Gournay.

Gästrummets tapet (Monuments of Paris) återkommer på engelskt vis i rullgardinen. Säng, bord och stol är handgjorda, från de Gournay.

Men unga ögon behövs också. Vid inredningen av Knightsbride-hemmet har Claud Cecil Gurney tagit hjälp av sina döttrar, Rachel och Hannah, som båda gått in i familjeföretaget.

– Jag vill ha variation i livet i allmänhet och i mina hus i synnerhet. På landet har jag ett inbott hem, gytter och chintz, i London vill jag ha det modernt. Intentionen var att att skapa ljusa, lyckliga rum genom att använda färg och undvika svartvit minimalism. Jag vill ha det elegant och bekvämt, för att kunna vila, läsa, tänka och umgås… Jag är ganska nöjd, men är säker på att nästa hus kommer att bli ännu bättre.

– Jag tror att man bara ska köpa det bästa. Då blir man sällan besviken, om det så rör sig om mat, kläder, hus eller tävlingshästar.

Claud Cecil Gurney är noga med sina blommor. Hans diktat: ”Blommor ska inte stå tätt ihoppackade som om någon från Long Island hade arrangerat dem. Blommor ska stå glest för att andas, så att fjärilar kommer och landar. Annars kan du lika gärna använda plastblommor.”

Foto Johan Sellén
Arr Gill Renlund
Text Gisela Fridén

NUVARANDE Tapetbonanza hos grundaren av de Gournay – mönster och färg så långt ögat kan nå
NÄSTA 4 härliga växttrender att bli nyfiken på 2018