Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa skonahem i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Vilken inspiration! Underbara färger och gardiner hemma hos inredaren

Som en nomad i inrednings­branschen drar Laurence från hem till hem, från land till land. För att landa mjukt i sitt eget bo inreder hon med mycket textil, konst och handplockat hantverk. Och vilken färginspiraiton!

Hon kallar sitt konstintresse för ett missbruk, och älskar handgjorda vardagsobjekt. I ett hus på ett av Stockholms bästa lägen på Östermalm bor inredningsdesignern Laurence Beysecker med maken Xavier och tre söner. Våningen – i ett flerfamiljhus från 1920 – är på 250 kvadratmeter med kök, vardagsrum, matsal, tv-rum och fyra sovrum.

Laurence arbetar med inredning och design, och är enligt sig själv expert på att flytta. Hon växte upp i en stad några mil utanför Paris. Tidigt blev hon fascinerad av vackra föremål och drev under tolv år en egen designfirma. Hon ritade egna kollektioner, ställde ut på mässor och sålde till varuhus över hela världen. Laurence reste till Asien, besökte fabriker och jagade designidéer. Efterhand blev intresset för just inredning allt mer överskuggande och hon studerade inredningsdesign i Paris. Därefter hamnade hon på företaget Deem som inreder exklusiva hem och driver butik med galleri. Där inredde hon lägenheter i London, Paris, på franska rivieran och i Australien. Numera är hon frilans.

När vi träffade familjen bodde de fortfarande kvar i Stockholm men sedan dess har flyttlasset gått till Hongkong. Det har blivit en livsstil för den flexibla familjen att flytta med jämna mellanrum. Laurences man arbetar för The Absolut Company, en del av spritkoncernen Pernod Ricard. Det innebär att han måste vara beredd att byta bostadsort. Allt detta sammantaget gör att hemmet, var i världen det än ligger, blir en oas, en trygghetsfaktor.

Vintage Stilnovo-lampa från Deem.
Vintage Stilnovo-lampa från Deem. Foto: Martin Löf
Den blå hyllan är plats­byggd och designad av Laurence. I hörnet står en pampig vintage art deco-fåtölj. Den röda golvlampan är från Lightworks.
Den blå hyllan är plats­byggd och designad av Laurence. I hörnet står en pampig vintage art deco-fåtölj. Den röda golvlampan är från Lightworks. Foto: Martin Löf
I matsalen hänger favorittavlan,en målning på aluminiumplåt av italienska konstnären Matteo Sbaragli. ”Vännerna säger att målningen liknar mig”, säger Laurence. Hon älskar tuffheten och texturen, och att den är som en grottmålning. Laurence och hennes man såg målningen på ett galleri i Hongkong och föll direkt för den. Ekbord i skandinavisk stil från det belgiska möbelsnickeriet Ethnicraft.
I matsalen hänger favorittavlan,en målning på aluminiumplåt av italienska konstnären Matteo Sbaragli. ”Vännerna säger att målningen liknar mig”, säger Laurence. Hon älskar tuffheten och texturen, och att den är som en grottmålning. Laurence och hennes man såg målningen på ett galleri i Hongkong och föll direkt för den. Ekbord i skandinavisk stil från det belgiska möbelsnickeriet Ethnicraft. Foto: Martin Löf

–  Viktigt är att sätta mina egna avtryck i inredningen var jag än hamnar, det måste vara mysigt och ombonat, säger Laurence.

Hemmet är en inredningsmix med influenser från olika länder, här syns möbler från Europa och Asien liksom mycket konsthantverk och konst. Laurence har skapat sin inredningsstil med inspiration från fransk kultur och från alla de olika länder hon och familjen har bott i.

– Jag gillar färger och att fylla rummen med gardiner, mattor, plädar och kuddar för att få det att kännas välkomnande och göra det komfortabelt och trivsamt. När det gäller gardiner är det viktigt att de går hela vägen upp till tak, för att takhöjden ska maximeras, säger Laurence.

Färgmatchning ända in i de minsta detaljerna.
Färgmatchning ända in i de minsta detaljerna. Foto: Martin Löf
Textilier är viktiga för Laurence. Mockasoffan från Ovo home i Hongkong pryds bland annat av en handvävd pläd i ull och silke från Deem i Hongkong, kudde med kokosnötsskal från filippinska Deco du monde och kudde med tofsar från Mia zia. Matta från södra Indien. Bordet i kinesisk marmor och ben i palisander har Laurence ritat för Deem.
Textilier är viktiga för Laurence. Mockasoffan från Ovo home i Hongkong pryds bland annat av en handvävd pläd i ull och silke från Deem i Hongkong, kudde med kokosnötsskal från filippinska Deco du monde och kudde med tofsar från Mia zia. Matta från södra Indien. Bordet i kinesisk marmor och ben i palisander har Laurence ritat för Deem. Foto: Martin Löf
De höga glasvaserna är från Deem i Hongkong. Glasbollarna kommer från japanska fisknät. Ägg i keramik från Österrike och bricka från Vietnam.
De höga glasvaserna är från Deem i Hongkong. Glasbollarna kommer från japanska fisknät. Ägg i keramik från Österrike och bricka från Vietnam. Foto: Martin Löf

Konsten på väggarna är det hon fascineras allra mest av, ja, det har blivit mer och mer som ett missbruk, säger hon lite krasst.

– Jag köper ofta med mig konst från de länder jag besöker, och samlar på konsthantverk från mina resor och från olika platser jag har bott på. Det är som ett pussel att hitta rätt saker för att göra mixen komplett. Min favorittavla är en målning på aluminiumplåt av den italienska konstnären Matteo Sbaragli. Ett kvinnoporträtt som flera av mina vänner tycker liknar mig. Som fransyska i Sverige är jag förtjust i enkla och vackra vardagsobjekt. Jag är, till exempel, väldigt svag för handgjorda borstar av trä som man kan hitta på bland annat Iris hantverk.

I sovrummet längst bort har Laurence trollat bort väggen bakom sängen med ett draperat tyg. På väggen fanns en målning som hon inte tyckte passade in i inredningen.
I sovrummet längst bort har Laurence trollat bort väggen bakom sängen med ett draperat tyg. På väggen fanns en målning som hon inte tyckte passade in i inredningen. Foto: Martin Löf
Varmt sken vid matsalsbordet. Golvlampan är Melampo, design Adrien Gardère för Artemide.
Varmt sken vid matsalsbordet. Golvlampan är Melampo, design Adrien Gardère för Artemide. Foto: Martin Löf
Chaise lounge av Charles & Ray Eames 1968, ritad med inspiration av filmregissören Billy Wilder som gillade tupplurar.
Chaise lounge av Charles & Ray Eames 1968, ritad med inspiration av filmregissören Billy Wilder som gillade tupplurar. Foto: Martin Löf

Som alltid tar livet oss med på nya vägar och till nya världar. Livet i Hongkong skiljer sig markant från det i Stockholm.

– Jag trivdes fantastiskt bra i Stockholm men det var bara att hänga med när min man fick jobb, och se till att ordna med barnens nya skolor. Hongkong är en livfull och internationell stad. Här man får känslan av att allt är möjligt. Nu har jag fått ordning på möbleringen och fått till hemkänslan. Eftersom vi flyttar ganska ofta är det viktigt för mig att snabbt få in alla mina möbler och prylar för att vi ska känna oss hemma. Jag brukar göra en ritning av lägenheten och skissa in alla möbler och konsthantverk. Efter två dagar brukar allt falla på plats. Jag har till exempel blivit expert på att få gardinerna att passa trots olika takhöjder, genom att förkorta dem eller göra dem längre med antingen tyg eller band, säger Laurence.

Naturen är inte allestädes närvarande i Hongkong som den är i Sverige; Hongkong är tättbefolkat och trångt. Laurence ville få in en grön känsla i nya våningen, och nästan genast målade hon en vägg i en djup, skogsgrön färg. Vem vet vart det bär av nästa gång? Kanske blir det till Sverige igen, där grönskan och naturen är en så naturlig del av tillvaron. Inte Laurence emot!

Lackat svart skåp från Zuhri i Kina.
Lackat svart skåp från Zuhri i Kina. Foto: Martin Löf

Ur Sköna hem Skapa stilen nr 2, 2018

LÄS MER: Inredarens hem andas lyx och elegans – och ger en riktig hotellkänsla 

LÄS MER: Inredarens magiska townhouse i London andas värme och elegans, kika in!