Linn Fernströms konst pågår i ett alldeles eget universum. Hon målar skönt, men mörkret är ständigt där och lurar. Välkommen in i Linns värld.

L

inn och hennes två år yngre syster kliver upp, klär på sig och ägnar resten av dagen åt lekar och diverse projekt i en aldrig sinande ström.

Platsen är det lilla samhället Ås utanför Nora. De leker ”pissenissar” – fyller ballonger med vatten och leker med dem likt dockor tills de spricker. De säljer blommor till förbipasserande, de bygger tomtehus, ett slags dockhus som byggs ovanifrån ”som värsta arkitekterna”. Den gamla ladan är deras lekstuga.
– Mina barndomsminnen är magiska mer än vad de är komplicerade och de är fyllda av dofter, lukter, ljus och bilder.

Linn Fernström porträtt
Namn:
Linn Fernström.
Ålder: 44 år.
Familj: Mamma, pappa och tre syskon.
Gör: Konstnär.
Bor: Lägenhet i Stockholm. Har bott mycket i Brooklyn, New York.
Aktuell: Utställning på Galerie Forsblom i Stockholm med arbetsnamnet Stadslandskap i ruiner. Och med fyra verk i Sköna hems konstklubb.

Det var som ett kreativt flöde som aldrig upphörde. Kanske att lite av magin försvann när familjen flyttade till Garphyttan när Linn var tolv år. Och det faktum att det lilla barnet växer upp. Men till barndomens lekar återkommer hon ofta i tanken och i dagdrömmar. Och i sina målningar förstås. I Linn Fernströms suggestiva, drömska, ibland morbida bildvärld syns hon själv; med marionettrådar tycks hon dirigera världen. Här finns fåglar, exotiska djur, valv, ballonger och blomster. Det är ett eko av det som varit eller det som kommer. Vid första anblicken är det enbart skönt, men ofta finns det något som skaver, ett mörkt stråk, moll och dur på samma duk.
I tidigare verk syns ofta avhuggna kroppsdelar.
– Mitt måleri och min konst är magi för mig. Jag drömmer inte en målning, jag lever inte en målning. Jag skulle beskriva det som en framkallningsprocess – ett samtal mellan mig och min målning. Men processen påminner helt klart om lekarna när jag var liten, hur flödet hela tiden pågår från det ena till det andra.

Linn Fernström för sköna hem konstklubben – i ateljé

Foto: Kristian Pohl

Under lång tid stod Linn upprätt och målade – numera föredrar hon att sitta för att spara kroppen. Och hon lyssnar alltid på ljudböcker när hon arbetar.

Linn Fernström var bara 16 år när hon gick på ”Kuben”, en konstnärlig grundutbildning som fanns i Örebro på den tiden. Hon var yngst och gillade att hon betraktades som närmast vuxen och jämlik med de äldre eleverna. Samtal om konst pågick hela tiden och man gjorde europaresor för att besöka konstmuseer.
På något vis har vägen varit spikrak till att bli etablerad konstnär och en av Sveriges främsta och mest hyllade samtida målare. Efter gymnasiet gick hon på den förberedande konstskolan Idun Lovén i Stockholm, och åren 1995–2000 gick hon på Kungliga konsthögskolan, ”Mejan”. Hennes genombrott i samband med avgångsutställningen var monumentalt.

Linn Fernström tavla med fåglar

Lutad mot väggen i ateljén står en av de stora dukarna som ställs ut på Galerie Forsblom i höst.

På utställningarna på Lars Bohman gallery och Galleri Arnstedt året runt examen sålde allt slut och kritikerna var lyriska. Trots sin ungdom ansågs Linn som en stor och ”färdig” konstnär. Nyckelverk från den tiden är Flickan med fiolen, Rosenkind, På stranden, Jag och mig själv, Attack och Tre kvinnor.
– Jag var ju väldigt ung då, men det kändes inte så. Nu så här i efterhand känns det bra att jag var lite naiv. Om jag vetat då vad jag skulle axla sedan, skulle det ha blivit för tungt. Nu känns det skönt med perspektiv.
– För mig är inte framgång viktig i sig. Drivkraften är att fortsätta göra det jag alltid har gjort, att måla. Jag finns i verken, jag regisserar min bildvärld. Konsten är passion för mig.
Utställningarna har avlöst varandra. Hon finns bland annat representerad på Moderna museet i Stockholm, på Malmö konstmuseum, på Linköpings konstmuseum och hos ett antal privata samlare. I ett flertal böcker finns texter om hennes måleri och gärning. Viktig för hennes utveckling och som något slags mentor har Dan Wolgers varit, han var hennes professor på ”Mejan”, ”jag tycker alltid att han fångar det viktiga, vi pratar drivkrafter”.

Linn Fernström bor i Alvik

Kläder, skor och  framförallt dans är viktiga inslag i Linns liv. Hon tar lektioner i både balett och tango och försöker öva dagligen.

Men naturligtvis är det inte bara lättsamt och passionerat det hon gör. Även Linn har dagar av dåligt självförtroende, av osäkerhet och ifrågasättande.
– Det är något som är konstigt med konst! Utan att känna mig har många en åsikt om mig och mitt skapande. Det kan kännas väldigt märkligt socialt, att människor man möter helt opåkallat delar ut omdömen om det jag gör. Det är ibland svårt att parera, men jag lär mig mer och mer att lägga det ifrån mig.
Till saken hör att hon är oerhört disciplinerad och trivs i sitt eget sällskap. När semesterplaner kommer på tal säger hon att hon unnar sig ledigt några helger. Dagarna i ateljén är långa och ensamma. Sedan 17 år hyr hon en 200 kvadratmeter stor ateljé i Ulvsunda i västra Stockholm. Hon arbetar där varje vardag, enda sällskapet är ljudböcker, ”jag lyssnar jämt, på allt”.

Linn Fernström i atelé

I ett industriområde i västra Stockholm har Linn Fernström sin 200 kvm stora, ljusa ateljé.

Linn Fernström pastellkritor

När Linn ska komma i gång med måleriet igen efter en utställning börjar hon alltid med oljepastell-kritor, ”det går snabbare än med pensel”.

Lokalen är helt fantastisk, trägolv, enorm takhöjd, stora fönster och mot varenda vägg lutar påbörjade och färdiga dukar som alla måste bli klara till utställningen på Galerie Forsblom i slutet av augusti. En rejäl bänk är fylld med penslar, färgtuber och paletter, hon använder plastfat att blanda färg på. På en annan, trängs oljepastellkritor.
Linn är späd, försvinner nästan i lokalen, men med en hållning som skulle göra vilken gammal kavallerist som helst grön av avund. Hennes blick är varm, lite grubblande, hon känns allvarlig och eftertänksam men också lekfull och har nära till skratt.
Hon säger att hon aldrig skulle orka arbeta så hårt som hon gör om hon inte tog hand om sig. I yoga, balett och tango får hon röra på sig, vara fysisk.
– Jag började med tangon för två år sedan och föll pladask. Jag tar lektioner, går på milongas som är danstillställningar och är helt uppslukad av den dansen. En stor spegel och flera par dansskor avslöjar att hon tar sin tango på blodigt allvar, ”jag försöker öva lite varje dag här hemma”.

Linn Fernström bor i stockholm, alvik hemma i lägenheten

Solkatter dansar på golvet, det råder ett närmast sakralt lugn i Linns lägenhet.

Linn Fernström sovrum

Matrummet i Linns funkisetta har blivit sovrum. Här råder total frid, på väggen finns en spegel för ljusets skull.

Tidigare delade Linn sin tid mellan Stockholm och New York. Hon har bott i Park Sloape i Brooklyn i tio år.
– Jag älskar det området, folklivet, parkerna, ljuden. Jag kan bli lite knäpp av att det är så folktomt där jag bor nu. Nu är hemma en etta i Alvik i Stockholm. Här har hon det närmast sakralt, inte ett enda konstverk, ett afrikanskt massajhalsband är den enda väggprydnaden.
– Jag behöver det rena, lugnet här. Jag får tillräckligt av målningar i ateljén, jag blir trött i huvudet. Men jag gillar egentligen inredning och design, trots att det kanske inte syns just nu. Jag får skylla på att jag knappt har varit hemma.

Nu kan du köpa Linn Fernströms verk i Sköna hems Konstklubben!

linn fernström litografier sköna hem konstklubben
Till Sköna hem Konstklubben har Linn Fernström gjort fyra unika, grafiska blad i litoteknik, där hennes magiska värld känns igen. Varje blad är numrerat och signerat av Linn Fernström. 

Läs mer och köp verken till förmånligt pris här!

Detta är Sköna hem Konstklubben

NUVARANDE I Linn Fernströms magiska värld – den hyllade konstnären öppnar sina dörrar
NÄSTA Tapetinspiration: Prisade designern Rick Vintage visar upp sitt galet kreativa hem