Designern Anna von Schewen får Sköna hems utmärkelse Årets möbel 2009 för stolen Twist, med en ögonfångande vridning i ryggen. 30-årsfirande Sköna hems stipendium är i år 30.000 kr.

Pressmaterial

Högupplösta bilder och en pressrelease hämtas här!

Anna von Schewen har under sina snart 15 år som arkitekt, inredningsarkitekt och formgivare belönats många gånger för sitt arbete. Bruno Mathsson-priset och Utmärkt svensk form är två av dem.

Nu ställer sig Sköna hem i raden och uppmärksammar stolen Twist, en stapelbar stol i ask eller bok med karaktärsfull vridning på bakbenens övre del, en vridning som både är ett formuttryck och ett sätt att skapa sittkomfort.

Anna von Schewen har ett brett register, hon ritar hus och inredningar, gör utställningar och är produktformgivare, och de olika områdena griper in i varandra.
– Ett inredningsprojekt kan vara utgångspunkt för en möbel likaväl som ett husprojekt kan inspirera till en utställningsscenografi. Det kan vara en idé som jag vill utveckla eller ett material som jag vill utforska.

Hon söker ord, förklarar eftertänksamt och använder händerna för att understryka det hon säger när hon beskriver hur hon arbetar, vad som driver henne och vad som är hennes röda tråd.
– Jag skulle säga att jag har ett experimentellt, utforskande förhållningssätt. Jag älskar att segla och det finns likheter med det i denna typ av arbete. Man färdas, ibland långsamt, ibland lutar det våldsamt och man vet inte exakt var man befinner sig, men så klarnar det och landkonturerna blir förståeliga. Jag intresserar mig för hela arbetsprocessen.

För några år sedan ritade hon den omfamnande karmstolen Hug (belönad med Utmärkt svensk forms designpris) som är fräst ur massivt trä.

I nya stolen Twist, nyligen inköpt av Nationalmusum, används samma teknik, den datorstyrda fräsningen, cnc, för att få fram det vridna benet ur en massiv bit trä. Båda dessa stolar produceras av Gärsnäs, en av Sveriges äldsta nu verksamma möbelindustrier. Men medan Hug var ett utforskande av huruvida den omslutande formen skulle kunna överföras från en skiss i datorn till industriell produktion, är Twist en mer arketypisk trästol med fyra ben, sits och ryggbricka.
– Jag ville göra en väldigt enkel stol med ett eget uttryck. Raka trästycken, men ändå med elegans, säger hon.

En annan röd tråd är att det ofta finns ett textilt inslag. Som i den alldeles nya fåtöljen Dress, också den producerad av Gärsnäs, och premiärvisad på Möbelmässan i Stockholm i februari. Där låter hon rynkor i klädseln skapa stolens karaktäristiska uttryck. Hon tycker att det finns ett släktskap mellan stolar och kläder i det att man har dem så nära kroppen.

Efter att ha studerat på Högskolan för design och konsthantverk, hdk i Göteborg, och Konstindustriella högskolan i Helsingfors avslutade hon sin utbildning på Konstfacks linje för inredningsarkitektur och möbeldesign i Stockholm.

Examensarbetet var stolen Latta, en korsettinspirerad konstruktion av textil och formpressat trä.
– Den innehåller många intressanta aspekter när det gäller materialanvändning, ergonomi och lätthet, och den ger både stöd och svikt åt den som sitter i den, säger hon.

Men allt är inte stolar. För några år sedan gjorde Anna von Schewen en vas för Gallery Pascale, en konstruktion av staplade secondhandglas med en tunn elastisk strumpa över som binder samman delarna till en helhet.
– Den är ett exempel på hur insidan på ett objekt styr utsidan. Visuellt smälter in- och utsida samman och en helt ny form uppstår. En form som inte är ritad utan som uppstår i samspelet mellan insidans befintliga former och det elastiska materialet. Vasen är ett projekt där jag skissade ­genom att bygga. Olika projekt kräver olika angreppssätt.

Den elastiska textilen har hon använt också vid andra tillfällen, till exempel i utställningsscenografin till Utmärkt svensk form år 2000.
– Jag ville gestalta ett landskap av berg och dalar där utställningsföremålen var placerade på de uppstickande topparna. Den elastiska textilen spändes ut av en underliggande konstruktion. Elastisk textil är intressant att arbeta med eftersom de former och linjer som uppstår får en naturlig kurvatur som är nästintill omöjlig att skapa på annat sätt än genom materialet.

Det inre och det yttre samspelar även i Anna von Schewens husprojekt, till exempel en friggebod, Spillersboden, och ett fritidshus, Kovilan.
– Det är avgörande för slutresultatet att insida och utsida hänger samman. Oavsett om det är ett hus eller en produkt. Jag tror på att insidan är märkbar även om den inte är synlig.

Anna von Schewen tillbringade en stor del av sin uppväxt i Roslagen, och gillade att bygga, sy och forma saker redan som liten.
– Jag har alltid varit intresserad av att hålla på med händerna, bygga och klura ut saker. Mamma hade lekskola och i kombination med att det snickrades mycket hemma var det en kreativ miljö att växa upp i.

Morfar som var arkitekt hann hon aldrig träffa, men husmodeller och intressanta böcker från honom kunde hon ta del av. Andra personers hängivenhet och nyfikenhet ger näring åt hennes egen kreativitet.
– Det är inspirerande att ta del av arbetet från en människa som verkligen intresserar sig för det hon eller han gör. En föreläsning av inredningsarkitekten Yrjö Kukkapuro i början på 90-talet har jag med mig fortfarande liksom ett besök i arkitekt Luis Barragáns hem i Mexico City mer nyligen.

Juryns motivering

”En elegant vridning blir till en ­helgjuten form när Anna von­ Schewen tar sig an stolens upp­byggnad. Hennes innovativa lösning låter stolsben och ryggstolpe ­mötas på ett nytt och ­självständigt vis – till ­glädje för alla ryggar. Med ­sä­ker ­skärpa i form och ­proportion förenas här ­Gärsnäs klassiska formspråk med nutidens ­uttryck. En liten stol med stor twist!”

Namn: Anna von Schewen.
Yrke: Arkitekt, inredningsarkitekt och formgivare.
Familj: Industridesignern Björn Dahlström, dottern Rut, 8 månader.
Belönas för: Den stapelbara stolen Twist som tillverkas av ­Gärsnäs i ask eller bok/natur, ­alternativt betsad eller lackad. Sits i faner, ­läder- ­eller tygklädd.

Tidigare mottagare av Årets möbel

1993 Johan Hellström för bokhyllan Kubik.
1994 Morten Kjelstrup och Allan Østgaard för barnmöbelserien Mammut.
1995 Björn Dahlström för Liten fåtölj.
1996 Jan Schedin för bord- och bänkserien J. S.
1997 Anki Gneib för hylla Squeeze.
1998 Jonas Bohlin för kollektionen Liv.
1999 Åke Axelsson för stol Anselm.
2000 Mats Theselius för stol Ambassad.

2001 Jonas Lindvall för stol Oak.
2002 Boris Berlin och Poul Christiansen för stol Non.
2003 Per Sundstedt för gungpallen Ving.
2004 Stefan Borselius och Fredrik Mattson för stol Sting.
2005 Thomas Bernstrand för bord Uddabo.
2006 Peter Andersson för stol Tilt.
2007 Peter Cohen för hylla Cell.
2008 Inga Sempé för bord La Chapelle.