Mattornas okrönta drottning

David Bowie, Bruce Willis och Richard Gere värmer fötterna på hennes ryor, liksom kunderna i lyxbutikerna Dior, Prada och Louis Vuitton. Hur var det sagan började? Lena Katarina Swanberg har träffat Gunilla Lagerhem Ullberg, designchef på Kasthall och kvinnan bakom det svenska mattundret.

Ämnen i artikel:

– Mattan Moss kom till av misstag, berättar Gunilla Lagerhem Ullberg, och trots att kopior alltid är branschens problem har ingen ännu lyckats kopiera just den mattkvalitén. Slumpen behövs. Jag är mån om rätten att ”göra fel” och att ”låta det bli fult”. Kreativitet är beroende av frihet att experimentera, inte minst hos oss där den tekniska produktionen sätter gränser för vad som är möjligt att åstadkomma. Det gäller att hitta på sätt att komma runt begränsningarna i stället för att hämmas av dem.

Nu lämnar vi Kasthall och de talrika mattpersonligheterna ett tag och backar några decennier, närmare bestämt till 1980. Då befann sig 25-åriga Gunilla på Konstfacks textillinje i Stockholm, mitt i testandet och lärandet men i grund och botten inriktad på en framtid som konstnär. År 1981, mellan år tre och år fyra i utbildningen, föddes dottern Anja och Gunilla flyttade ut på landet.

– Jag började väva trasmattor. Skissade, färgade, skar, experimenterade. Mina dubbelvävda trasmattor fick bli mitt examensarbete, vilket sedan avgjorde min framtid.

Under sina konstfackstudier fick Gunilla rådet att ta kontakt med Ikea. Resultatet blev uppdrag. Även NK:s designgrupp hörde av sig med beställning på en mattkollektion och det gjorde Hemslöjden också. Även småländska Broakulla mattfabrik ville ha hennes design och läckra mattor.

Ännu lite senare, när Gunilla var hemma med nyfödda dotter nummer två, Tone, ringde Kasthall. Det är tjugotre år sedan det telefonsamtalet kom, men Gunilla tvekar inte ett ögonblick när hon ska beskriva hur det kändes att komma till Kinna i Västergötland.

– Det var som en dröm. Hantverkskunnandet. Maskinerna. Garnlagret. Alla möjligheter som stod till buds. Att jag fick fria händer.

Bara ett par år senare firade Sköna hem sitt tioårsjubileum med att dela ut sex stipendier till unga, lovande formgivare. En av dem var Gunilla Lagerhem Ullberg som hade gjort en entusiastisk och uppmärksammad rivstart bland alla ullgarnerna i tusentals nyanser:

– Jag styrde upp bland mönstren, färgerna och kvaliteterna så att det blev lättare för arkitekter och andra beställare att välja inom en och samma mattfamilj. Och eftersom det visade sig svårt att få fram garner som stämde med mattornas behov, startade vi egen tillverkning. När jag sedan ville börja med dubbelvävda mattor kändes det som att cirkeln slöts …

Förändringarna är inte plötsliga och häftiga med Gunilla som chefsdesigner på Kasthall, förnyelsen sker gradvis. Mönstren bildar ett slags släktträd, där vissa grenar med tiden faller bort. Andra fortsätter att skjuta nya skott gen­om att Gunilla nyfiket vrider på något befintligt och via annan vävteknik, nyans, tråd eller överraskande förskjutning åstadkommer något som stämmer bättre med modet, tidsandan eller vad det nu kan vara. 

»Man ska inte slänga saker. Det är bättre att använda det gamla på ett nytt sätt«

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 300 000 andra - läs Sköna hem! Se erbjudande!