Ross Lovegrove använder sig av böljande och mjuka former och säger att han har ett icke-linjärt tänkande. Det organiska och det mest nödvändiga är istället centralt i hans design.

– Minimalism är inget annat än ett modeord och en ursäkt för att producera fyrkantigt obekväma möbler, förklarade Ross Lovegrove när Sköna hem intervjuade honom hösten 1996.

Själv har han sedan dess varit trogen sina ideal där ekonomisk formgivning – skala bort allt som inte behövs – ingått förening med starkt funktionstänkande och en organisk sensualism som också blivit hans signum. Ja, hans namn är i dag synonymt med organisk design 

Från designkontoret i London fortsätter han i dag att ge tingen liv med naturens böljande former. En trappa inspirerad av människans ryggrad, möbler och husgeråd i gracil skepnad, strömlinjeformade bilar och hyperlätta ­cyklar, en annorlunda parfymflaska, simglasögon, lampor, datorer, flygplansfåtöljer … Listan över Ross Lovegroves design är lika lång som varierad.
 

Samtida organisk formgivning, skriver Paola Antonelli i boken Supernatural, handlar inte bara om yta, utan även om strukturella lösningar och effektiva system som hämtas från naturen. Det gäller, menar hon, att söka bortom de traditionella gränserna för vad design är. Vilket alltså Ross Lovegrove i hög utsträckning gör.

Få, om ens någon, av de internationellt verksamma formgivarna har ett sådant kunnande och intresse för modern teknik och nya material. Bakom de märkliga och mjukt rundade formerna ryms inte sällan en spetsteknologi.

Men visst spelar ytan roll.
”Jag har ett icke-linjärt tänkande”, konstaterar han i nämnda bok
och understryker sitt behov av att se allt i tredimensionell form ”med perspektiv och skuggor oavsett skala eller material”.

Ross Lovegrove om:

Intelligenta produkter visar hur vi värderar vårt samhälle. Resurserna de tar i anspråk måste utnyttjas klokt, liksom hela den potential som ryms i vår tids framväxande vetenskap och teknologi.

Den digitala processen hjälper oss att skapa vardagsföremål med en mer skulptural och känslomässig estetik.

Miljöbaserad formgivning kommer att bli den sunda, hälsomedvetna motorn i vår framtid. Den måste därför bli mer trendkänslig och ge oss design som är så överraskande vacker att människor vill bli förknippade med den.

Limiterade upplagor är mina självfinansierade studier i material, form och teknologi, och som jag aldrig skulle kunna övertyga något kommersiellt företag att betala. De representerar den sanna genetiska koden till min organiska essentialism och fungerar som en kuvös, vilken i sin tur ger tillbaka industriprodukter med ökad status.