Trasiga, slitna möbler, råa betongväggar och nerrivna tapeter är trendigast och mest exklusivt just nu! Det perfekta är inte det vackra, menar en ny generation inredare och formgivare.

Det är inte konstigt att det skrevs spaltmeter om det nya hotellet Rough luxe när det öppnade i London för ett år sedan. För i kategorin lyxhotell är det en udda fågel. Hotellets inredning fick Wall Street Journal att förutspå ”det perfekta hemmets död” och trendanalytikerna på Londonföretaget Future laboratory ägnade en hel trendrapport åt ”den nya råheten”. För hotellets inredare Rabih Hage handlar den spartanska inredningen om ett nytt sätt att se på lyx. Långt bort från de senaste årens perfektionism.

– Jag föll för skönheten i det råa: väggarna bär spår av alla människor som bott i huset. Det är en historia som sträcker sig 180 år tillbaka i tiden. Lyx handlar inte längre om dyra objekt att konsumera, utan om upplevelser, reflektion och att ta sig tid. Och kanske också om att känna en form av äkthet, förklarar han.

Egentligen kan man fråga sig varför insikten dröjt. För hur länge har vi inte suckat över alla likformiga hem och hotell? Ryckt på axlarna när vi sett ännu ett kataloghem – och längtat efter något annat i vårt eget?
Caroline Till på Future laboratory tror att det ekonomiska klimatet har påverkat oss:
– Lågkonjunkturen har fått oss att stanna upp och omvärdera det som finns runt omkring oss. Vi vill vara en del av en historia. I dag vill vi att våra hem ska ha en historia. Då vill man inte polera bort allt med en helrenovering, säger hon.

Hos dagens yngre formgivare finns också ett intresse för det opolerade. Ända sedan holländaren Piet Hein Eek startade sin karriär i början av 1990-talet har han gjort motstånd mot designvärldens ytlighet. Han startade sin karriär under den förra lågkonjunkturen och i dag har hans stil blivit synonym med en njutningsfull livsåskådning. I Holland har man myntat uttrycket ”att göra en Piet Hein”. Vilket löst översatt betyder: Nu sticker jag ut på landet, till det enkla livet.

Att intresset för det icke tillrätalagda kommer att växa råder det ingen tvekan om. I mässhallarna på årets Maison & Objet i Paris kunde man till och med se tapetmönster som simulerade lager av nerrivna tapeter. Kanske är det bara en tidsfråga innan betong- och gipstapeten dyker upp?

Det ruffa och personliga är något som det nystartade inrednings-
magasinet Apartamento baserat hela sin filosofi på. I deras hemma-hosreportage är inget perfekt eller tillrättalagt. Tvärtom. Hemmen de porträtterar följer ett slags filmatisk Woody Allen-tråd med dignande bokhyllor, överfyllda askkoppar och köksbänkar med smutsig disk. Det är okej att det ser ut som det gör – för hemmet är personligt. I det senaste numret besöker de människor som bor i industribyggnader som snart ska rivas. Där gör sig den äkta loftglamouren påmind. Den med fabriksgolv, omålade tegelväggar och möbler hopplockade från containrar och loppisar.    
 

Att man tröttnat på det tillrättalagda syns redan tydligt i hotellbranschen – och inte bara med tillskottet Rough luxe. I dag kämpar organisationen Design hotels för att vi ska behålla intresset för deras varumärke. Medan allt fler väljer att bo mindre, och mer originellt, som på Ilse Crawfords uppdaterade The Crown Inn i utkanten av London.

Här har man inrett med samma kärlek för det gamla och väl använda som på hotellet Rough luxe. Man har bevarat många originaldetaljer i de traditionella rummen ovanpå puben, och man har varit försiktig när man renoverat ytskikten. I ett rum har en vägg med nerrivna tapeter förvandlats till fondvägg.
– Jag har länge förespråkat den mänskliga aspekten i en inredning, men först nu verkar folk vara redo att lyssna. De små hotellen är framtiden. Inte bara för att de stora stjäl för mycket energi och därför känns omoderna, men också för att de ger oss så lite inspiration i gengäld, säger inredaren Ilse Crawford.
 

Under vintern har Rough luxe inredare Rabih Hage vidareutvecklat sin idé om lyx, och nyligen lanserade han kollektionen Roughed-up. Möblerna hyllar det trasiga och slitna, det som avslöjar en möbels historia, och de kombinerar avflagnad färg och trasiga ytor med vackra material och hantverk av hög kvalitet.

Han tror att
vi snart kommer att se en attitydförändring i våra hem.
– Perfektion är inte skönhet. Skönhet är snarare något väldigt personligt, något som pockar på våra sinnen.

Den nya råheten

  • Oslipade golv.
  • Fondvägg med nerrivna tapeter.
  • Betongväggar eller exponerade tegelväggar med rå finish.
  • Topprustade hem som bevarat detalje från tiden innan huset renoverades.
  • Gamla möbler med skavanker.
  • Designprodukter med rå estetik.