Formgivaren David Ericsson sitter bekvämt i sin prisvinnande stol Oona. Producerar gör Atelier Sandemar som består av paret Martin Altwegg och Lilian de Souza. Foto: James Stokes

Stolen Oona utsedd till Årets möbel 2020 av Sköna hem

Oona – så heter årets vinnare av Sköna hems utmärkelse Årets möbel. En stol som gör sig lika bra utomhus som i vardagsrummet. Bakom den utmärkta formen står David Ericsson, och för produktionen svarar Atelier Sandemar.
Oona tillverkas i furu, ek natur, rökt ek eller lärk, med förzinkat pulverlackerat stål i vitt eller blåsvart. Beroende på utförande, 12 500 kr, från Atelier Sandemar, ateliersandemar.se. Foto: James Stokes

Sommaren 2019 är formgivaren David Ericsson tillsammans med familjen på sommarstället vid Vätterns västra strand. Ute på altanen funderar han på möbler och former. Han har en idé om en utestol och skickar i mobilen iväg en första skiss till sin vän, möbelsnickaren Martin Altwegg. Också han sitter på en altan, men vid familjens sommarställe intill en sjö i Schweiz.

– Oona växer fram i ett samarbete via Whatsapp. Det är pingpong mellan Sverige och Schweiz, berättar David när Sköna hem träffar honom tillsammans med Martin och dennes sambo och kollega Lilian de Souza. 

Martin och Lilian har förverkligat sin dröm om att bli producent med en egen kollektion. En vilstol tänkt både för utelivet och vardagsrummet ska tillsammans med ett sideboard bli nystartade Atelier Sandemars premiärprodukter. 

På altanen i Schweiz svarar Martin att han vill att stolen ska få hjul så att träet inte kommer i kontakt med det fuktiga gräset. Och David som också vill ha mobilitet för att lätt ta möbeln till eller från solen, ritar in två bastanta stålhjul som med sina vita heltäckta sidor skickar en hälsning till AlvarAaltos berömda serveringsvagn. 

Vilstolen som passar både ute och inne är nystartade Atelier Sandemars premiärprodukt

Efter sommaren testar David sittvinklar hemma i radhusets gillestuga, och Martin tar snart fram en första prototyp hemma i sin verkstad utanför Dalarö. De konstruerar de heltäckta hjulen, löser detaljer och finjusterar. Den mjukt böljande stålkurvan – förzinkad och pulverlackerad i vitt eller blåsvart – beställer de från en metallfirma i Småland.

Till premiärvisningen under designveckan i februari har stolen fått sitt namn – Oona. Vi är många som blir glada åt den lite kaxiga formen, och förundras över hur bekväm stolen är – i all sin enkelhet. Trots regnslasket utanför är det lätt att föreställa sig den på en solig altan där man blir sittande i många timmar.

Hemligheten ligger, som så ofta, i detaljerna. Här är det de svagt inåtlutande sits- och ryggbrädorna som tillsammans med en perfekt avvägd sittvinkel är den ergonomiska nyckeln. Veckan efter träffas juryn för Årets möbel 2020.

I en tidigare skolsal ryms Atelier Sandemars ateljé som även är showroom för kunder som vill provsitta eller diskutera beställningar. Foto: James Stokes

David och Martin har känt varandra länge. De är båda utbildade på Malmstens dit Martin sökte sig från hemlandet Schweiz för drygt 20 år sedan. Anledningen, förklarade han då, var ”helt enkelt att den är en av världens bästa hantverksskolor”. Hans gesällprov bestod av två bastanta kistor i amerikansk valnöt med lönn på lådornas insidor och ebenholts i lådhandtagen. 

Han examinerades som möbelsnickare 2002 och återvände därefter till Zürich för fyra års studier i industri­design. Och under hans praktik hos designern Hannes Wettstein i Zürich träffade han Lilian som arbetade där som möbelformgivare. 

David tog sin examen vid möbeldesignprogrammet ett par år senare. De har därefter båda varit lärare på skolan, Martin har fortfarande en halvtidstjänst som universitetslektor i möbel­snickeri och möbeldesign, och David, som tidigare undervisade på designprogrammet, dyker i dag upp som gästföreläsare. 

Denna vår är DAVID Artist in residence på skolan med ett projekt där studenterna ska involveras kring ”fel konstruktion på rätt plats”. Att den seriösa formgivaren samtidigt visar prov på underfundig humor och bjuder på filosofiska infall, uppskattas inte minst av studenterna.

Stolen ska ta hand om människan, till skillnad från andra möbler som man ställer föremål på

Samarbetet inleddes när David engagerade Martin att tillverka beställningar David fick från sitt examens­arbete. Och då David 2014 bjöds in att delta i en utställning, när Danmarks stora möbelskapare Hans J Wegner skulle fyllt 100 år, var det återigen Martin som gav gestalt åt Davids bidrag.

I samband med den utställningen växte också stolen Madonna fram, som med sina tunna dimensioner väckte uppmärksamhet, och innebar David Ericssons genombrott som form­­­givare; den nominerades till en rad priser, av Sköna hem till Årets möbel 2015. Producent var Gärsnäs, och efter Madonna har en rad stolar följt, också för Gemla, Källemo, Blå station samt två italienska företag. 

Bland dem kan nämnas gracila lättviktaren Petite, elegant bakåtlutande vilstolen Hedwig, Hedda med drag av efterkrigstidens danska förebilder och Hilma med snidat ryggstycke i massivböjd bok på benstativ av böljande stål. Och i år, den kraftfullt enkla Pinzo efter afrikanska förebilder.

David och Martin har känt varandra länge och är båda utbildade på Malmstens dit Martin sökte sig från hemlandet Schweiz för drygt 20 år sedan. Han mötte möbelformgivaren Lilian under en praktik i Zürich. Foto: James Stokes

– Stolen ska ta hand om människan, funderar David på frågan om vad som gör den lilla fyrbenta möbeln så intressant? Till skillnad mot skåp, bord och andra möbler som är till för att ställa föremål på. Och människor är intressantare än föremål, i min värld.

Även ett litet väggskåp finns i ­produktion, det poetiskt vackra Björkskåpet med näverklädd insida bakom tunna glasdörrar. Producent är Källemo och för tillverkningen står – just det, Martin.

Skåpet, stolen Oona liksom två utsökta små vitriner för Svenskt tenn samt ett stort shaker-enkelt vitrinskåp för Carl Malmsten tillverkar han i sin verkstad. Liksom matbord, skåp och andra exklusiva möbler på beställning av enskilda kunder. Utan överdrift räknas Martin Altwegg som en av de skickligaste möbelsnickarna i landet.

Design handlar om kärlek, humanism och liv

– Se här på Josef Franks lilla vitrin, säger David. Den har nog aldrig tidigare tagits fram med en så perfekt kvalitet. Martin replikerar att Davids kunnande om material och teknik också är ett kitt i deras professionella relation.

– Får jag en ritning från David så vet jag att det funkar!

Verkstaden med alla tänkbara maskiner är inrymd i en egen byggnad på tomten intill Martins och Lilians hus, en gammal skola invid Dalarövägen. Martin och Lilian har bott här i nio år, numer med tre barn. 

I en av de två tidigare skolsalarna ryms parets gemensamma ateljé som även fungerar som showroom för kunder som vill provsitta eller diskutera beställningar. 

– När en kund kommer ut hit blir de involverade i designprocessen och de ser hantverket, och får därmed också en förståelse för prisbilden, säger Lilian.

Hyvlar, stämjärn, sicklar… Några handverktyg Martin använder för att finjustera eller passa in till exempel en låda eller dörr i ett skåp. Foto: James Stokes

Även hon har en konstnärlig utbildning, i produktdesign från Karlsruhe University of Arts and Design samt en mastersexamen i glas och keramik från Konstfack. Medan Martin mest arbetat med att ta fram produkterna har Lilian fokuserat på att definera strategin och utforma varumärket, Atelier Sandemar. 

I den andra skolsalen har en metallverkstad tagit plats för att Martin så småningom själv ska kunna utveckla låskistor, nycklar, mallar. Liksom i träverkstaden är det trångt mellan alla maskiner, äldre och handplockade från hela världen, för evigt liv om de sköts ordentligt. 

– Jag älskar verkligen maskiner, konstaterar han. 

För Oonas del väntar tillskott. En familj ska det bli med litet bord att ställa kaffekoppen eller drinken på och någon form av parasoll. Kompletteringar som är tänkta att anlända till nästa års möbelmässa. David har dem redan i sitt huvud, men inget är klart.

– I 25 år har jag fantiserat om att starta en egen möbelkollektion och nu är vi äntligen här, säger Martin.

Och Lilian fyller i: 

– Det fina är att vi både kan arbeta med industriell tillverkning i liten skala och med helt unika möbler av mycket hög kvalitet. Det är två ytterligheter, två världar, men för oss är det inte antingen eller. Vi ska göra både och!

I en liten bok David tog fram som en del av sitt manifestartade examens­arbete, skriver han att ”design handlar om kärlek, humanism och liv. Att styras av kärleken i en metod kan vara en svår konst, men ack så vackert det kan bli. Ge ett humant liv till objekten, låt ingen komma utom humanismens räckhåll!”

Även om ett decennium förflutit sedan han formulerade sig låter det som en god ambition. Både nu och i framtiden.

3 nominerade får Årets möbels hedersutmärkelse

Fyra nominerades, en utsågs till Årets möbel och tre får Sköna hems hedersomnämnande, utan inbördes ordning och med lika hög klass. Här är form som både berör och förför våra sinnen.

• Bord Ettore av Åsa Jungnelius/Källemo.
• Karmstol Humble av Pierre Sindre/Gemla.
• Sidobord Embla av Elsa Ekdahl & Anne Skoug Obel/Gärsnäs.

Detta är Årets möbel

Årets möbel, Sköna hems utmärkelse för god och nyskapande möbe­l­formgivning, delades första gången ut 1993. Årets belönade möbel produceras av Atelier Sandemar. Utmärkelsen och stipendiet på 30 000 kronor, ­delades ut i Stockholm i maj.

Årets jury

Björn Dahlström, industridesigner
Cilla Robach, förste intendent på Nationalmuseum
Dan Gordan, designskribent
Anna Ekdahl, redaktör på Sköna hem

Tidigare mottagare av Årets möbel

1993 Johan Hellström för bokhylla Kubik.
1994 Morten Kjelstrup & Allan Østgaard för barnmöbelserie Mammut.
1995 Björn Dahlström för Liten fåtölj.
1996 Jan Schedin för bord- och bänkserie J S.
1997 Anki Gneib för den lilla hyllan Squeeze.
1998 Jonas Bohlin för kollektion Liv.
1999 Åke Axelsson för stol Anselm.
2000 Mats Theselius för stol Ambassad.
2001 Jonas Lindvall för stol Oak.
2002 Boris Berlin & Poul Christiansen för stol Non.
2003 Per Sundstedt för gungpall Ving.
2004 Stefan Borselius & Fredrik Mattson för stol Sting.
2005 Thomas Bernstrand för bord Uddabo.
2006 Peter Andersson för stol Tilt.
2007 Peter Cohen för hylla Cell.
2008 Inga Sempé för bord La Chapelle.
2009 Anna von Schewen för stol Twist.
2010 Katrin Greiling för ottoman Bidoun.
2011 Staffan Holm för pall Spin.
2012 Mats Broberg & Johan Ridderstråle för kollektion Tati.
2013 Fredrik Färg & Emma Marga Blanche för fåtölj Emma.
2014 Gustav Person för bord Spänna.
2015 Thomas Sandell & Pierre Sindre för fåtölj Chester.
2016 Emma Olbers för bord Landala.
2017 Gabriella Gustafson & Mattias Ståhlbom för soffa Bleck.
2018 Anya Sebton & Eva Lilja Löwenhielm för möbelserie Palais.
2019 Lisa Hilland för skåp Anno.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Sköna hem + grå pläd och två ljuslyktor. Köp nu!