Nina bor i en gräddvit dröm: ”Väldigt mycket bakelse över lägenheten”
Lekfullt, tillåtande och högt i tak. Nina Bergsten kontrasterar hemmets fluffiga stuckaturer och gräddvita kakelugnar med strama fåtöljer och oväntade färgklickar.
Nina Bergsten är inte speciellt sentimental när det gäller saker, tvärtom känner hon ett starkt sug att göra något nytt och att börja om från början för varje ny bostad.
- Att fantisera och bygga nya världar hemma är mitt sätt att leka som vuxen. Och detta är mitt trettonde hem på fjorton år, skrattar hon.
Det är väldigt mycket bakelse över lägenheten.
Hon har bott i vitt skilda lägenheter - det har varit 1800-tal, nybyggnadsprojekt, en gammal fabrikslokal ... Och det är alltid bostadens specifika själ som får avgöra stilen.
- Detta är en kvinnlig lägenhet med mycket karaktär. Det är väldigt mycket bakelse över den. Då får man utgå ifrån det.
Den 76 kvadratmeter stora lägenheten på Södermalm i Stockholm ligger i ett av stadsdelens äldsta hus, med anor från 1700-talet. Lägenheten präglas dock mer av 1890-talets stilideal, med profilerade väggpaneler, takrosetter, svulstiga stuckaturer och en takhöjd på närmare 3,4 meter. Djupa fönsternischer, genomgående furutiljor och tre kakelugnar adderar till lägenhetens påtagliga charm.
Hemmet känns avskalat, men ändå varmt. Både genomtänkt och lekfullt. Det är svårt att tro att Nina och sonen Leon bott här i mindre än ett år.
Som Head of wholesale för Acne studios i Norden har resandet varit en stor och naturlig del av Ninas vardag. De senaste åren har tagit henne till bland annat Paris, Malmö och Köpenhamn, städer hon bott i, och talar varmt om.
I sällskapsrummet välkomnar en färgpalett av mjuka toner. En ullig fårskinnssoffa drar blickarna till sig, liksom en mjukt formad gipsskulptur gjord av Lisa Nadine Krook, en god vän till Nina. Skulpturala kvaliteter hittar man också i soff- och matborden, båda av Lovisa Häger.
- Borden är från en kollektion som heter Lair och jag gillar att de är nätta i proportionerna men ändå tar för sig.
Ena väggen pryds av en brokig skara tavlor.
Det får inte bli för stramt, en tavelvägg ska kännas spontan.
- Det får inte bli för stramt, en tavelvägg ska kännas spontan. Tavlorna har Nina samlat på sig genom åren och känns som en tidslinje över Ninas liv.
- I Köpenhamn kom jag i kontakt med en kvinna som heter Kristine Bendtsen, som jobbar med att ta fram vintage-postrar. Hon har en egen ramverkstad, och har verkligen öga för att kombinera färg och form. Genom att hon lagt till en ljusrosa passepartout och försilvrad ram till min Matisselitografi, och en ljusgul ram till Daliaffischen, blir uttrycken något extra.
Genomgångsrummet ligger i fil med köket och Leons sovrum, delvis inrett som ett andra vardagsrum.
- Jag ville skapa en tillåtande miljö med fokus på min son och mig. Det är därför Leons rum är ett kombinerat barn- och vardagsrum, där jag får ha så mycket tid som möjligt med honom.
När jag väl fick bestämma helt själv, då fick det bli en himmelssäng.
I sovrummet står en avskalad himmelssäng.
- När jag väl fick bestämma helt själv, då fick det bli en himmelssäng, för det har jag alltid velat ha!
En ljusblå fåtölj, stram och naivistisk, blir en intressant kontrast till den övriga inredningen. Nina beskriver själv sin stil som ”mångsidig”.
Köket är det rum som fått det största lyftet. En dovt grön nyans fick sätta stämningen på både skåp och fönsterpaneler. En fin färgklick i Ninas i övrigt mer sobra hem. Tillsammans med det schackrutiga golvet blir det ett slags egensinnigt körsbär som toppar Ninas bakelse.
Ur Sköna hem nr 2 2021
LÄS MER: Elaine Eksvärd efterlyste villa på bloggen – så bytte hon till sig drömhemmet
LÄS MER: Se Sörens charmiga drömlya i Gamla stan: ”Det lutar åt alla håll”