Sekelskiftesvåning i två etage på Östermalm – ”Balkongen är som en privat oas”
Charlotte Ramel inreder som hon gör smycken. Det ska vara gediget, hållbart, klassiskt - och så pang, en överraskning mitt i alltihop. Som ett får i matsalen, till exempel.
Smyckesdesignern Charlotte Ramel grundade Ebba Brahe jewellery för åtta år sedan, men intresset för smyckestillverkning har hon haft sedan hon var barn. Hon är gemmolog, expert på ädelstenar, och har bland annat utbildat sig hos Sotheby's i London och jobbat hos de stora svenska auktionshusen.
- Det krävs mycket know-how i yrket, och det kan man bara få genom erfarenhet, säger hon.
Med Ebba Brahe jewellery hittade hon en nisch hon tyckte saknades i Sverige, med svarta diamanter, symbolsmycken och talismaner. Hennes anmoder Ebba Brahe inspirerade till namnet - hon var 1600-talsgrevinnan som inte fick gifta sig med Gustav II Adolf, men som senare i livet blev en framgångsrik affärskvinna och bland annat drev flera stora gods. Pärlhalsbandet som Ebba Brahe fick i gåva av kungen finns fortfarande i Charlotte Ramels släkt.
- Jag gillar historien och psykologin som finns bakom smycken, hur vi bär dem och varför, säger Charlotte.
Och på samma sätt som hon arbetat sig fram i smyckesbranschen har hon inrett sitt hem - steg för steg under många år. Här, i sekelskiftesvåningen i två etage i Villastaden på Östermalm, har hon bott med sin familj i 18 år.
- Jag började väldigt småskaligt och har successivt byggt upp hela våningen, allteftersom jag hittat vackra detaljer. Jag har handplockat saker på resor över hela världen. Och jag är inte en sådan som byter; när saker väl kommit på plats på sitt rätta ställe står de där.
Jag är inte en sådan som byter; när saker väl kommit på plats på sitt rätta ställe står de där.
Charlotte älskar att gå på loppis och i inredningsaffärer, och tycker att konstutställningar är ett utmärkt ställe att träna inredarögat på. Där lär man sig vad som håller långsiktigt.
- Jag vill ha det väldigt personligt hemma, inte kopierat. Det ska funka också, och vara praktiskt. Från Svenskt tenn till en marknad i Marrakech, här är det mixat och det finns mycket kärlek bakom varenda matta.
På nedre våningen ligger tre luftiga rum i fil, med vardagsrummet i mitten.
- Känslan är det ska vara harmoniskt och härligt att komma in här. Att man vill sitta och läsa och bara vara. Och soffan ska vara stor, med plats att samla familjen i, säger Charlotte.
Från vardagsrummet kommer man in i matsalen, Charlottes verkliga favorit vid sidan av arbetsrummet på övervåningen.
Här vill jag sitta och läsa och bara vara. Och soffan ska vara stor, med plats att samla familjen i.
- Jag älskar mitt arbetsrum och jag älskar min matsal. Jag har verkligen fått till de rummen, det är bra karma här, säger Charlotte.
I matsalen har det spektakulära matbordet av Piet Hein Eek sällskap av två klassiska vitrinskåp från Svenskt tenn. Och där, bredvid ett av skåpen, dyker fåret upp.
- Jag hittade det i en inredningsaffär i New York.
Från balkongen på övervåningen ser man långt bort över takåsarna. Engelbrektskyrkan tronar i fonden.
- Balkongen är som en privat oas, här har jag alltid många krukor och växter, som egenplanterade luktärter. Det är urhärligt att sitta här.
Den här våningen är en summering av mitt liv.
Färska blommor är också viktiga för trivseln i etagevåningen, som är både hem och kontor för kreatören Charlotte Ramel.
- Den här våningen är en summering av mitt liv. Jag jobbar här och det här är mitt hem. Med ljus, kuddar, filtar, mattor och små blomsterbuketter som jag själv komponerar varje vecka.
Styling: Susanna Wendt
LÄS MER: Caroline förvandlade 40-talshuset i Djursholm till en spansk villa med året runt-pool
LÄS MER: Magiskt resultat när paret renoverade ”allt och lite till” i sekelskiftesvåningen