En blinkning till husets byggår 1954 – men inte mer. Hos Sandra och Thomas, makarna bakom inredningsföretaget Asplund, får materialen tala om stillhet och värme, och möblemanget om en livslång passion för samtida design.

S

andra och Thomas Asplund köpte 1950-talshuset strax utanför Stockholm för 15 år sedan. Anpassade för ett familjeliv med två söner, nu 9 och 11 år gamla, och efter en kraftsamling av både lust och energi, har 95 instängda och murriga kvadratmeter, med källare, byggts ut och om till hela 215. Till stor del inredda – naturligtvis – med favoriter ur sortimentet hos det egna inredningsföretaget Asplund.

Asplund sandra thomas. Vardagsrum. Öppen spis. Fondvägg av oljevaxad ek. Soffa Family life och puff av Piero Lissoni, bord av Jasper Morrison, och matta Dot av Pia Wallén för Asplund. Gul lampa av Mark Holmes för E 15 och golvlampa Lightshade av Marcel Wanders.

Vardagsrummets öppna spis är specialritad, med insats i glas och utan överflödiga detaljer. En fondvägg av oljevaxad ek skiljer av mot arbetsrum (vänster) och gästrum (höger). Soffa Family life och puff av Piero Lissoni, bord av Jasper Morrison, och matta Dot av Pia Wallén för Asplund. Gul lampa av Mark Holmes för E 15 och golvlampa Lightshade av Marcel Wanders.

– Huset hade inte renoverats sedan byggåret 1954, var trångt och instängt. Jag och Thomas gjorde i princip om övervåningen till en enda stor enrummare till att börja med, och sedan satte vi upp väggar och renoverade oss fram, bit för bit och våning för våning, berättar Sandra Asplund.

Asplund. Matplats. Kök med porträttvägg. Matbord av Thomas Eriksson, Wegners Y-stolar i vitsåpad ek. Ett fång sommar i vasen av Carina Seth Andersson för Marimekko. Pastellfärgade skålar, Mud. Taklampa Hope, Luceplan.

Här samlas familjen, också i form av en porträttvägg. Matbord av Thomas Eriksson, med Wegners Y-stolar i vitsåpad ek som ackompanjemang för långsittning. Ett fång sommar i vasen av Carina Seth Andersson för Marimekko. Pastellfärgade skålar, Mud. Takarmatur Hope, Luceplan.

Asplund kök. Johannes Norlanders kök för Asplund. Attiraljer i trä och bambu, gryta av  Stefania Vasques för Sambonet. Bänkskiva av corian och tavla av Björn Keller.

När familjen växte revs en vägg i det långsmala köket och ett helt nytt byggdes. Johannes Norlanders köksinredning ritad för Asplund är flärdfritt avskalad. Attiraljer i trä och bambu, och en gryta av  Stefania Vasques för Sambonet – i samma enkla stil – ger ett harmoniskt intryck. Bänkskiva av corian och tavla av Björn Keller.

När barnen kom insåg de att köket var för litet och behövde få en mer central placering i hemmet. Snart behövde sönerna också egna rum och ett extra badrum, och det blev startskottet för ett stort projekt där huset byggdes ut längs långsidan som vetter mot trädgården.

LÄS OCKSÅ: 11 vackra vardagsrum – och vi förklarar varför

Inredningen är sparsmakad och modernt klassisk, men också varm och trivsam. Väggarna är vita, här finns inga mönstrade tapeter som med tiden kan kännas daterade, men däremot en intressant fond av olika material.

Vi byter sällan inredning. Man tröttnar inte på det tidlösa.

– Vi ville använda material som kändes naturliga i ett hus byggt 1954, men också helt samtida och i samklang med en minimalistisk bas. De förmedlar en känsla av 1950-tal, men utan att det tippar över, berättar Sandra, och syftar då bland annat på fondväggen av oljevaxad ek i vardagsrummet på botten-våningen. Ett material som går som en röd tråd i huset i bland annat köksön och i gästrummet.

Asplund. Hyllsystemet Proust, mattan Fleurette eucalyptus designat av Broberg & Ridderstråle, för Asplund. Fåtölj Basket av bröderna Bouroullec för Cappellini.

Mellanhallen på bottenvåningen blev en bra plats för hyllsystemet Proust, det, liksom mattan Fleurette eucalyptus designat av Broberg & Ridderstråle, för Asplund. Här bildar hyllans ekskivor en enhet ihop med ekväggen bakom. Fåtölj Basket av bröderna Bouroullec för Cappellini.

– Vi byter sällan ut vår inredning hemma. När vi väl gjort det har det varit för att fylla en funktion, när livet ändrats och vi fått andra behov. Vi har en klassisk bas som gjord för det här huset. Och med tanke på att vi möblerar om konstant på jobbet har vi ett stort behov av lugn hemma. Man tröttnar inte på det tidlösa, säger Sandra Asplund.

Husets källarplan inrymmer numera sovrum åt hela familjen, och bristen på extra förvaringsplats har gjort det ännu viktigare att planera in bra förvaring i alla rum, med garderober och byråer, där Snö av Jonas Bohlin och Thomas Sandell, och Frame av Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm är klassiska exempel ur det egna sortimentet.

asplund uteplats balkong terrass

Det som en gång var en liten balkong är nu efter ombyggnationen som ett extra sällskapsrum ute. Det lilla taket ger skugga över soffan, ritad av Sandra och Thomas. Bord av Jonas Bohlin, och två fåtöljer med överdrag, av Philippe Starck. Fåtölj närmast av Jasper Morrison, bänk av Thomas Sandell, krukor, Serralunga

LÄS OCKSÅ: 7 knep för att inreda en drömmigare uteplats

Asplund. Balkong. Karaff.

Avkoppling.

Planlösningen snuddar vid något japanskt, med släta och grå betonggolv som löper sömlöst mellan rummen, och dörröppningar ända upp till taket, med tystgående skjutdörrar i vitt eller trä som gränsar av.

Ett vaxat betonggolv med golvvärme är skönt, som varma bohusklippor.

–  Jag älskar korridorer och flöden, känslan i hur man kan röra sig mellan olika rum är viktig för mig. Jag hade länge önskat mig ett betonggolv. Ett vaxat, med golvvärme, är bland det härligaste du kan gå på, som en varm bohusklippa. Det blir harmoniskt, säger Sandra Asplund.

På nedre planet ligger tre rum i fil mot trädgården. Ljuset utifrån ger de slipade och vaxade betonggolven liv. Korg av plast från Marni, bredvid en tavla av Tommy Östmar. I bakgrunden, pall från Gandia Brasco.

Asplund.Badrum Statuario marmor. Spegel med hylla är ritad av Eva Lilja Löwenhielm och Anya Sebton. Väggfast hurts med infällt handfat av råsågad ekfanér ritad av Sandra. Armatur från Vola.

Rymligt badrum med stora Statuario-plattor, som är vitare än den traditionella marmorn och med färre grå inslag. Den långa spegeln med hylla är ritad av Eva Lilja Löwenhielm och Anya Sebton. Under den, en väggfast hurts med infällt handfat av råsågad ekfanér ritad av Sandra. Armatur från Vola och handdukar från Turkiet.

Det stora sovrummet och yngste sonens rum går i fil mot trädgården; tv-rummet däremellan fick familjen på köpet när den nya delen av huset ritades. I det stora sovrummet ger huvudändens vägg av gråsvart betong en känsla av sval stillhet.

Skjutdörrarna gör det enkelt att öppna mellan rummen, eller skärma av till olika enheter.

– Ljuset är också ett viktigt flöde, och här, i det ogenerade läget mot trädgården, kunde vi sätta in fönster från golv till tak. Skjutdörrarna gör det enkelt att öppna helt mellan rummen, eller skärma av till olika enheter, säger Sandra.

Asplund. Sovrum. Säng från B & B Italia med överkast i kashmir. Betongvägg mörkt infärgad. Byrå Frame av Eva Lilja Löwenhielm och Anya Sebton för Asplund. Tavlor av Hiroshi Sugimoto. Marni. Pigtittare av Hans J Wegner, auktion.

Sängkammaren på det nedre planet är ett av tre rum i fil, och har utgång till trädgården. Sängen är från B & B Italia med överkast i kashmir. Den svarta väggen är liksom golven i betong, men är här mörkt infärgad. Sövande skönt i det ljusa rummet, tycker Sandra och Tomas. Mot väggen, byrån Frame av Eva Lilja Löwenhielm och Anya Sebton för Asplund. Tavlor av Hiroshi Sugimoto. Fruktskulpturer från ett välgörenhetsprojekt av Marni. Pigtittare av Hans J Wegner, auktion.

Asplund. Sovrum. Våningssäng. Överkast, Hay, kuddar, Afroart, matta av Jonas Bohlin. Giraff, Sprall. Byrå Snö av Jonas Bohlin och Thomas Sandell. Tavla av Sissi Edholm/Lisa Ullenius. Randig korg, Gap. Gardinskena, Silent gliss. Taklampa, Tord Boontje.

Yngste sonens rum med våningssäng för vänner. Överkast, Hay, kuddar, Afroart, matta av Jonas Bohlin. Giraff, Sprall. Byrå Snö av Jonas Bohlin och Thomas Sandell. Tavla av Sissi Edholm/Lisa Ullenius. Randig korg, Gap. Gardinskena, Silent gliss. Taklampa, Tord Boontje.

Sommartid inbjuder huset också både bokstavligt och bildligt till att låta dörrarna stå öppna. När det inte är skönt, rätt och slätt, att vara hemma, är det ofta roligt!

LÄS OCKSÅ: Klassiskt elegant hemma hos grundarna till bagerikedjan Fabrique

–  Barnen och deras kompisar är i trädgården, och vi vuxna sitter uppe på altanen vid övervåningen där vi har kök och allrum, arbetsrum och gästrum. Förra sommaren ordnade vi en ”skolstartsgrill” med närmare 70 gäster som lekte, grillade och snackade, och det gick bra. Vi har ett gästvänligt hus.

Asplund producerar Årets möbel 2018! Läs om vinnaren här.

Ur Sköna hem nr 6, 2018.

 
Just nu finns nummer 7 2018 i butik fylld med idéer för sommarens vackraste inredning. Missa ingen inspiration – teckna en prenumeration på en gång!

NUVARANDE Makarna bakom inredningssuccén Asplund visar sitt privata hem
NÄSTA Himmelsk takterrass högt över Gamla stans takåsar – se unika vindsvåningen